Webinaari metsien muutoksista Itä- ja Pohjois-Suomessa 31. tammikuuta

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan Luonnonvarakeskuksen toteuttaman MEMU-hankkeen tuloksista keskiviikkona 31.1. kello 9–11.30. Ilmoittaudu mukaan 29.1. mennessä.

Metsien muutos, hiilinielut ja metsien muutoksesta johtuvat aluetalousvaikutukset Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnissa ‑hankkeen loppuwebinaarissa esitellään, miten metsät ovat muuttuneet 1960-luvun jälkeen ja millaiset ovat hakkuumahdollisuudet tulevina vuosikymmeninä Itä- ja Pohjois-Suomessa. Webinaarissa esitellään myös metsien hiilinielujen arvioitua kehitystä vuosina 2015–2021.

Webinaarissa luodaan katsaus metsiin liittyviin EU:n politiikkatoimiin ja niiden mahdollisiin vaikutuksiin. Lisäksi tilaisuudessa esitellään arvioita metsien lisäsuojelun vaikutuksesta hakkuumahdollisuuksiin ja metsien kehitykseen tulevina vuosikymmeninä sekä arvioidaan metsien lisäsuojelun potentiaalisia vaikutuksia aluetalouksissa.

Metsäalan toimintaympäristössä on lyhyellä aikavälillä tapahtunut suuria muutoksia ja niitä on odotettavissa myös lähitulevaisuudessa. Venäjältä Suomeen tuotavan puun ja hakkeen määrän väheneminen on lisännyt kotimaisen puun ja hakkeen käyttötarvetta metsä- ja energiateollisuuden raaka-aineena. EU:ssa on valmisteilla useita luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen tähtääviä ohjelmia ja strategioita, joilla on vaikutusta metsien käyttöön jäsenmaissa. Nämä erilaiset metsäalan toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset kohdistuvat eri tavalla Suomen eri osiin.

Aika: 31.1.2024, klo 9:00-11:30
Paikka: Teams (saat linkin ilmoittautumisen yhteydessä saamassasi vahvistusviestissä)

Tilaisuuden ohjelma:

9:00-9:05 Tilaisuuden avaus, maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen, Keski-Pohjanmaan liitto

9:05-9:15 MEMU-hankkeen yleiskuvaus, erikoistutkija Leena Kärkkäinen, Luke

9:15-9:30 Metsien muutos 1960-luvulta lähtien, erikoistutkija Minna Räty, Luke

9:30-9:45 Metsien hiilinielut vuosina 2015–2021, tutkija Jukka-Pekka Myllykangas, Luke

9:45-10:05 Katsaus käynnissä oleviin metsiin liittyviin EU:n politiikkaprosesseihin, erikoistutkija Antti Mutanen, Luke

10:05-10:15 Tauko

10:15:10:50 Metsien tuleva kehitys perusura- ja SY-laskelmien mukaisesti sekä metsien eri suuruisen lisäsuojelun vaikutukset hakkuumahdollisuuksiin, erikoistutkijat Jari Viitanen ja Hannu Hirvelä, Luke

10:50-11:05 Lisäsuojelun vaikutukset metsäsektorin arvonlisäykseen ja työllisyyteen sekä kerrannaisvaikutukset muilla toimialoilla, apulaisprofessori Jussi Lintunen, Luke

11:05-11:25 Keskustelua

11:25-11:30 Tilaisuuden päättäminen, ohjelmajohtaja Mikko Kurttila, Luke

Tämän kutsun voit lähettää eteenpäin myös muille asiasta kiinnostuneille.

Ilmoittautuminen: 29.1.2024 mennessä tästä linkistä.

Lisätietoja:
Leena Kärkkäinen, erikoistutkija