Kuva: Arto Vitikka | Arktinen keskus

Lappi osana arktista

Lapin liitto tukee lappilaisten kehittymistä kestävän kehityksen huippuosaajiksi

Arktisuus on luonnollinen osa lappilaisten arkea kaikilla elämän osa-alueilla. Lappilaiset ovat toiminnassaan sopeutuneet ympäröivään luontoon ja haluavat kehittyä Suomen ja Euroopan unionin pohjoisimman alueen asukkaina kestävän kehityksen huippuosaajiksi.

Arktisen alueen kehittäminen perustuu kansainväliseen yhteistyöhön hallinnon eri tasoilla. Keskeisin yhteistyöfoorumi on vuonna 1996 perustettu arktinen neuvosto, jonka syntyprosessi alkoi 1991 Lapista ja Rovaniemeltä. Tämän hallitustenvälisen neuvoston tavoitteena on edistää yhteistyötä, koordinointia ja kanssakäymistä arktisten valtioiden, arktisten alkuperäiskansayhteisöjen ja arktisen alueen asukkaiden kesken.

Arktisen neuvoston lisäksi arktista politiikkaa tehdään EU-tasolla, kansallisesti ja alueidenvälisesti. Lapin liitto osallistuu aktiivisesti EU-tason arktisen politiikan valmisteluun ja toimeenpanoon.

Suomella on oma kansallinen arktinen strategia, jonka toimeenpanoa seurataan arktisessa neuvottelukunnassa. Lapillla on neuvottelukunnassa vahva edustus, Lapin liiton lisäksi siellä on edustettuna muun muassa Saamelaiskäräjät, Lapin kauppakamari sekä Rovaniemen ja Kemin kaupungit.

Mika Riipi

Maakuntajohtaja

Maakuntajohtaja johtaa hallituksen alaisena liiton virastoa ja vastaa viraston toimintakyvystä, asioiden valmistelusta ja päätösten toimeenpanosta. Maakuntajohtaja toimii Lapin liiton hallituksen esittelijänä ja käyttää maakunnan liiton puhevaltaa. Maakuntajohtajan keskeisimpiin tehtäviin kuuluu suhteiden hoitaminen maakunnan sisäisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin sidosryhmiin. Keskeinen tehtävä on myös maakunnan edunajamisen koordinaatio. Lappi Suomen kansainvälisimpänä maakuntana on mukana lukuisissa virallisissa ja epävirallisissa kansainvälisissä verkostoissa, minkä vuoksi maakuntajohtajan työssä painottuu vahvasti kansainvälinen yhteistyö.

Kirsi Pulkamo

Hallintojohtaja

Vastaan Lapin liiton hallinnosta ja sen kehittämisestä, hallituksen ja valtuuston asioiden valmistelusta ja täytäntöönpanosta sekä henkilöstöjohtamisesta. Lisäksi vastuullani on EU:n rakennerahastotehtävien maksatuksiin liittyvät tehtävät kansallisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä.

Päivi Ekdahl

Kehittämisjohtaja

Vastaan kehittämisen ja rahoituksen vastuualueen toiminnasta. Työpäiväni koostuu erilaisten, sekä kansallisten että kansainvälisten, rahoitusohjelmien toimeenpanoon, uusien rahoitusohjelmien valmisteluun, älykkääseen erikoistumiseen, kansalliseen ja kansainväliseen aluekehittämiseen sekä henkilöstöhallintoon liittyvistä tehtävistä.