Kahdenväliset suhteet

Lapin liitto tekee sopimuksiin nojaavaa kahdenvälistä yhteistyötä säännöllisesti Norjan ja Kiinan maakuntien kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään teemapohjaisesti Ruotsin ja Norjan maakuntien kanssa.

Yhteistyö Norjan kanssa

Lapin liitolla on yhteistyösopimukset sekä Tromssan että Finnmarkin Fylken kanssa. Vuoden 2020 alusta Tromssan ja Finnmarkin alueet yhdistyivät Troms-Finnmarkin Fylkeksi ja yhteistyösopimus on tarkoitus uusia.

Yhteistyön painopisteenä on elinkeinojen edistäminen, koulutus- ja tutkimus sekä erityisesti liikenne ja logistiikka. Suomen ja Norjan tieverkko muodostaa pohjoisessa yhtenäisen logistisen kokonaisuuden ja sen kehittämiseksi tarvitaan vahvaa rajat ylittävää yhteistyötä.

Kahdenvälinen yhteistyö Kiinan kolmen maakunnan kanssa

Kiinan talouden kasvu ja mielenkiinto arktisia alueita kohtaan on näkynyt myös Lapin yhteistyömahdollisuuksien etsimisessä Lapin elinkeinoelämän kanssa. Lapin liitto pitää Kiinaan maakuntatasolla yllä suhteita Heilongjiangin, Hubein ja Sichuan maakuntien kanssa. Yhteistyö painottuu matkailuun, urheiluun ja biotalouteen.

Rovaniemen ja Kemin kaupungit tekevät elinkeinolähtöistä yhteistyötä näissä teemoissa maakuntien keskuskaupunkien Harbinin, Wuhanin ja Chengdun kanssa.

Mika Riipi

Maakuntajohtaja

Maakuntajohtaja johtaa hallituksen alaisena liiton virastoa ja vastaa viraston toimintakyvystä, asioiden valmistelusta ja päätösten toimeenpanosta. Maakuntajohtaja toimii Lapin liiton hallituksen esittelijänä ja käyttää maakunnan liiton puhevaltaa. Maakuntajohtajan keskeisimpiin tehtäviin kuuluu suhteiden hoitaminen maakunnan sisäisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin sidosryhmiin. Keskeinen tehtävä on myös maakunnan edunajamisen koordinaatio. Lappi Suomen kansainvälisimpänä maakuntana on mukana lukuisissa virallisissa ja epävirallisissa kansainvälisissä verkostoissa, minkä vuoksi maakuntajohtajan työssä painottuu vahvasti kansainvälinen yhteistyö.

Kirsi Pulkamo

Hallintojohtaja

Vastaan Lapin liiton hallinnosta ja sen kehittämisestä, hallituksen ja valtuuston asioiden valmistelusta ja täytäntöönpanosta sekä henkilöstöjohtamisesta. Lisäksi vastuullani on EU:n rakennerahastotehtävien maksatuksiin liittyvät tehtävät kansallisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä.