Kuva: Lapin materiaalipankki | Jan-Eerik Paadar | Paadar Images

Lapin TYP asiakkuus

Lapin työllistymistä edistävään monialaiseen yhteispalveluun (TYP) ohjataan asiakkaat TE-toimiston, hyvinvointialueen tai Kelan kautta tai palvelua voi työnhakija pyytää myös itse esimerkiksi TE-toimiston asiantuntijalta. TYP palvelun työntekijät tapaavat asiakasta sovitusti joko hyvinvointialueen tai TE-toimiston toimipisteessä.

Lapissa TYP-toimintaa koordinoi johtava työllisyysasiantuntija, jonka toimipiste on Lapin liitossa.

Monialainen yhteispalvelu on tarkoitettu vähintään vuoden työttömänä olleille henkilöille sekä yli kuusi kuukautta työttömänä olleille nuorille (alle 25v.), jotka tarvitsevat työllistymisensä tueksi julkisten TE-palvelujen lisäksi hyvinvointialueen tai Kelan palveluja.

Yhteispalvelussa asiakkaat saavat yksilöllisen palvelutarpeensa mukaisia julkisia työvoimapalveluja sekä sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja yhden luukun palvelumallilla. Yhteistoiminnalla eri viranomaisten palvelut sovitetaan asiakkaalle yhtenäiseksi ja katkeamattomaksi palvelupoluksi.

TYP palvelussa asiakkaalla on aina vastuutyöntekijä, joka määräytyy asiakkaan pääasiallisen palvelun tarjoajan mukaisesti.  Asiakkuus etenee prosessina koostuen eri vaiheista asiakkaan palvelutarpeen mukaisesti.

Tuija Keihtä, Lapin johtava työllisyysasiantuntija

Löydät lisää tietoa Lapin TYP palveluista alla olevista linkeistä. (Linkit avautuvat uuteen välilehteen.)

Tuija Keihtä

Johtava työllisyysasiantuntija

Koordinoin Lapin työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (Lapin TYP) organisointia ja monialaisen palvelun yhteistyökäytänteiden sekä asiakasprosessien kehittämistä.