pakkastalvi_avlappi_veijalainen
Kuva: Lapin materiaalipankki | Timo Veijalainen | AV-Lappi

Ohjeita rahoituksen hakemiseen – AKKE ja AIKO -rahoitukset

Lapin liitolta on haettavissa kansallisia aluekehittämisen AKKE- ja AIKO -määrärahoja eri käyttötarkoituksiin. Rahoituksella tuetaan erityisesti niitä toimia, joihin EU-rahoitus ei sovellu käytettäväksi. Käynnissä on jatkuva haku. Hakemusten seuraava käsittelyynottopäivä on 29.3.2024.

Rahoitusta haettavana alueellista TKI-toimintaa tukeviin hankkeisiin

Lapin liitto julkistaa haettavaksi 450 000 euron määrärahan kehittämishankkeille, joilla edistetään alueellista TKI-toimintaa. Määrärahaa voidaan käyttää esimerkiksi lyhytkestoisiin kehittämis-, kokeilu- ja selvityshankkeisiin, joilla etsitään uusia ratkaisuja tai käynnistetään laajempia kehittämiskokonaisuuksia. Haussa painotetaan hakemuksia, joilla edistetään kuntien, elinkeinoelämän kehittämisorganisaatioiden sekä pk-yritysten aktivoimista tki-toimintaan.

Lisäksi rahoitusta on haettavissa Lapin älykkään erikoistumisen strategian klusterikriteerit täyttävien klustereiden laadulliseen kehittämiseen European Clusters Labelling Excellence Structure (EUCLES) -klusterimerkin saamiseksi. Lisätietoa klusterimerkeistä: https://eucles.be/. Klusterin toiminnan tulee tukea ja edistää konkreettisesti Lapin älykkään erikoistumisen strategian toimeenpanoa. Klusterin laadullinen kehitys osoitetaan EUCLES Label-merkin arviointiraportilla. Hankkeiden kokonaisrahoitus on 15 000 € – 30 000 € klusteria kohden riippuen haettavasta merkistä (pronssi, hopea tai kulta).

Klusterikriteerit löytyvät sivulta 20 Lapin älykkään erikoistumisen strategiasta.

Hakemusten arviointi

Määrärahalla rahoitettavien hankkeiden tulee vastata vähintään yhteen seuraavista kriteereistä:

• Hanke tukee pk-yritysten tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa ja parantaa näin pk-yritysten innovaatiokyvykkyyttä
  • Hanke vahvistaa alueen innovaatioekosysteemiä
  • Hanke laajentaa TKI-toimintaan osallistuvien tahojen joukkoa

Hakemusten pisteytyksessä käytetään seuraavia kriteereitä:

• Hanke on Lappi-sopimuksen tai älykkään erikoistumisen strategian mukainen kyllä/ei
  • Hanke edistää aktiivisesti elinkeinojen sopeutumista rakennemuutokseen ja vahvistaa alueen muutosjoustavuutta (1-5)
  • Hanke edistää uusien kehittämisavauksien käynnistymistä (1-5)
  • Hanke edistää kasvua, työllisyyttä ja kansainvälistymistä (1-5)

Rahoitusta haettavana muuttuneen toimintaympäristön aiheuttamien vaikutusten hillintään

Haettavana on rahoitusta seuraaviin teemoihin:

• Suunnittelu- ja selvityshankkeet, jotka tukevat Lapin elinkeinoelämän ja omavaraisuuden kehittämistä
  • Innovatiiviset ja kokeilevat hankkeet, joilla edistetään alueiden muutosjoustavuutta muuttuvassa toimintaympäristössä huomioiden erityisesti kansainvälisten kriisien vaikutukset
  • Hankkeet rakennemuutosten ennakointiin ja tukemiseen, kestävään elinkeinojen uudistamiseen sekä alueiden älykkääseen sopeutumiseen
  • Lisäksi omaehtoista AKKE-rahoitusta voidaan myöntää Lappi-sopimusta toteuttaviin hankkeisiin.

Hakemusten arviointi

Hakemusten pisteytyksessä käytetään seuraavia kriteereitä:

• Hanke edistää uusien kehittämisavauksien käynnistymistä (1-5)
  • Hanke edistää kasvua, työllisyyttä ja kansainvälistymistä (1-5)

Tuen myöntämistä koskevat ehdot

Tuen määrä on pääsääntöisesti enintään 80 % hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista. Hakijan on myös itse osallistuttava hankkeen rahoittamiseen.

Rahoitusta voivat hakea esimerkiksi kunnat, elinkeinojen kehittämisorganisaatiot, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot sekä muut julkisyhteisöt ja yhdistykset. Lapin liitto ei myönnä tukea yksittäiselle yritykselle sen oman liiketoiminnan kehittämiseen.

Hakemuksissa arvostetaan suunnitelman konkreettisuutta, uutuusarvoa sekä tulosten laajaa hyödynnettävyyttä.

Kustannusmallit

Hankkeissa suositellaan käytettäviksi flat rate 40 %, flat rate 7 % tai kertakorvaus -kustannusmalleja. Tutustu kustannusmalleihin AKKE-ohjeessa.

Käsittelyajat

Seuraava hakemusten käsittelyynottopäivä on 29.3.2024. Hakemukset tulee toimittaa kyseisinä päivämäärinä klo 16 mennessä Lapin liittoon.

Hakemuksen toimitus Lapin liittoon

• Hakemukset toimitetaan ensisijaisesti sähköpostilla (Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (534/2016, 9§).
  • Sähköposti: info@lapinliitto.fi
  • Hakemuksen voi toimittaa myös paperisena, mikäli sähköistä allekirjoitusta ei ole käytössä.Toimitusosoite: Lapin liitto PL 8056, 96101 Rovaniemi
  • Hakemuksen voi myös tuoda käyntiosoitteeseen (Hallituskatu 20 B, 96100 Rovaniemi).
  • Allekirjoittajan tulee olla organisaation nimenkirjoitusoikeiden omaava henkilö.

Marika Ikäläinen

Aluekehitysasiantuntija

Toimin tukipäätösten esittelijänä Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) -rahoituksessa ja Uudistuva ja Osaava Suomi 2021-2027 -ohjelmassa. Seuraan hankkeita ja toimin niiden yhteyshenkilönä.

Henna Mikkola

Aluekehityssuunnittelija

Toimin tukipäätösten valmistelijana Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) -rahoituksessa. Seuraan ja ohjaan AKKE- ja EAKR -hankkeita ja toimin niiden yhteyshenkilönä.

Ritva Kauhanen

Kehittämispäällikkö

Työskentelen kansallisten rakennerahasto-ohjelmien hallinnossa ja valmistelen kansallisia rahoituspäätöksiä, tällä hetkellä omaehtoisen kehittämisen rahoitusta. Kehitän Lappia hyvinvointityöryhmän, järjestöneuvottelukunnan ja ennakointityön kautta.