Kunta- ja aluekehityspäivät 2022 Kittilän Levillä

Lapin kunta- ja aluekehityspäivät järjestettiin tänä vuonna Levillä, Kittilässä 27.–28.9.2022 teemalla ”Mistä koostuu pohjoinen elinvoima tulevaisuudessa?”.

Tapahtumassa päästiin kuulemaan ja keskustelemaan pohjoisen tulevaisuudesta. Millaiset elementit tekevät hyvän elämän kunnissa? Miten vahvistamme Lapin asemaa entisestään?

Lapin liiton ja Lapin Yrittäjien yhteistyössä järjestämät kunta- ja aluekehityspäivät kokoavat vuosittain yli 100 innokasta Lapin kehittäjää! Tänä vuonna mukana myös Maaseutupolitiikan neuvosto.

#tehemäyhessä #kasvuapohjoisesta

Lue Lapin kunta- ja aluekehityspäivien lopputiedote ja nostoja keskustelusta

Lapin kunta- ja aluekehityspäivien 2022 ohjelma

TEEMA: Uusi aika Lapissa  – Hyvän elämän elementit kunnissa, mistä koostuu Pohjoisen elinvoima 2025?

TIISTAI 27.9.2022

klo 10 alkaen Lapin kunta- ja aluekehityspäivien infopiste avoinna tapahtumaan ilmoittautuneille kongressikeskus Summitin aulassa.

klo 11–12 Lounas (omakustanteinen)

klo 12.00 Tilaisuuden avaus

• Kittilän kunnan hallituksen puheenjohtaja Pekka Rajala
  • Lapin liiton hallituksen puheenjohtaja Katri Kulmuni

klo 12.15–12.35 Aluekehittämisen ajankohtaiset

• Kehittämisjohtaja, Lapin liitto Päivi Ekdahl

klo 12.35 Pyöreän pöydän keskustelu: Hyvän elämän elementit kunnissa – mistä koostuu Pohjoisen elinvoima vuonna 2025?

Keskustelijoina:

• Työ ja elinkeinoministeriö, alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen
  • Suomen Yrittäjät: johtaja /elinkeinopolitiikka Harri Jaskari
  • Suomen kuntaliitto: kehittämispäällikkö Talous- ja elinvoimayksikkö Annukka Mäkinen
  • Nordic West Office, toimitusjohtaja Risto E.J.Penttilä
  • Maakuntajohtaja Mika Riipi
  • Lapin kauppakamari, toimitusjohtaja Liisa Ansala
  • Kansanedustaja, Lapin liiton hallituksen pj, Katri Kulmuni

klo 14.15 Kahvitauko

klo 14.45–16.00. Key-note puheenvuoro: Risto E.J. Penttilä, toimitusjohtaja, Nordic West Office

Pohjoisen merkitys uudessa geopoliittisessa tilanteessa

Keskustelu

klo 16.00 Siirtyminen loppuiltapäiväksi työpajoihin.

Aiheena: Hyvä elämän elementit kunnissa – mistä koostuu Pohjoisen elinvoima 2025.

klo 18.00 Työpajat päättyvät, valmistautuminen iltaan

klo 18.30–19.45 Mahdollisuus buffet-illalliseen Ravintola Panoramassa (omakustanne)

klo 20.00 Kittilän kunnan iltatilaisuus

Iltatilaisuus on ennakkoon ilmoittautuneille osallistujille maksuton ja kuuluu ohjelmaan.

KESKIVIIKKO 28.9.2022

klo 9.00–11.15 Työpajojen purku – leuhkat eväät

klo 11.15–11.30 Virkitysvartti

klo 11.30 Hyvä elämä maaseudulla – Päivien yhteenveto: Mistä koostuu pohjoinen elinvoima vuonna 2025?

Virpi Harilahti-Juola, Maaseutupolitiikan neuvoston apulaispääsihteeri ja Maaseudun sivistysliiton kehittämispäällikkö

klo 12.15 Päätössanat

Maakuntajohtaja Mika Riipi

klo 12.30 Lounas (omakustanne)

Hyvää kotimatkaa!

Leuhkat eväät Leviltä

Matti Pinola

Kunta-asiantuntija

Koordinoin Lapin kuntatyöryhmän ja kuntajohtajaverkoston toimintaa. Palvelen kuntia yhteisessä aluekehittämisessä. Vuosittain järjestän perinteiset Lapin kunta- ja aluekehityspäivät. Ollaan yhteyksissä!

Heli Knutars

Yhteysjohtaja

Toimin vaikuttamisen vastuualueen johtajana. Vastuualueeseemme kuuluvat muun muassa strategia-, matkailu- ja kunta-asiat, vaelluskalatyöryhmän koordinointi, TYP sekä maakunnallinen ennakointityö. Tiimissämme on myös useita maakunnallisia strategisia hankkeita ja FEM-konferenssin koordinointityö. Yhteistyö eri sidosryhmien, maakuntien ja kuntien kanssa on meille tärkeää.

Päivi Ekdahl

Kehittämisjohtaja

Vastaan kehittämisen ja rahoituksen vastuualueen toiminnasta. Työpäiväni koostuu erilaisten, sekä kansallisten että kansainvälisten, rahoitusohjelmien toimeenpanoon, uusien rahoitusohjelmien valmisteluun, älykkääseen erikoistumiseen, kansalliseen ja kansainväliseen aluekehittämiseen sekä henkilöstöhallintoon liittyvistä tehtävistä.