Kuva: Lapin materiaalipankki | Timo Veijalainen | AV-Lappi

Hyvinvointi- ja turvallisuusohjelmien toimeenpanosuunnitelma

Lapin hyvinvointi- ja turvallisuusohjelmilla on yhteinen toimeenpanosuunnitelma, jossa määritellään keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet hyvinvoinnin edistämiseksi alueella. Samalla toimeenpanosuunnitelmassa sovitaan hyvinvoinnin mittaamisesta, seurannasta ja arvioinnista maakuntatasolla. Toimeenpanosuunnitelmalla tuetaan kuntien omaa hyvinvointi- ja turvallisuusohjelmatyötä.

Lapin hyvinvointiohjelman ja turvallisuussuunnitelman toimeenpanosuunnitelma perustuu kahteen merkittävään lappilaisten hyvinvoinnin parantamiseen tähtäävään ohjelmaan.Lapin hyvinvointiohjelmassa vuodelle 2025 on käyty läpi maakunnan hyvinvoinnin tila indikaattoreiden valossa ikäryhmittäin ja laadittu niille kehittämistavoitteet. Vuonna 2020 valmistuneessa Lapin arjen turvallisuussuunnitelmassa ovat teemoina olleet liikkumisen turvallisuus, turvallinen kasvu-ja oppimisympäristö, nuorten huumeiden käytön ehkäisy, lasten ja nuorten perheiden tuki, kylien turvallisuus sekä maahanmuuttajien tuki.

Molempien ohjelmien on tavoitteena tukea kuntien hyvinvointikertomustyötä niin, että kertomuksissa huomioidaan sekä hyvinvoinnin edistämistyö, että arjen turvallisuus. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Lapin liiton hallituksen päätöksellä päätettiin yhdistää ohjelmien toimeenpanosuunnitelman laadinta. Ohjelmien yhteinen toimeenpanosuunnitelma on laadittu Lapin maakunnallisen hyvinvoinnin seurantaryhmän ja Lapin aluehallintoviraston hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaatiotyöryhmien ohjauksessa.

Toimeenpanosuunnitelmassa seurataan ohjelmien seurantaindikaattoreiden kehittymistä ja kirjataan toimenpiteet ja toteuttajat ohjelmissa kuvattujen tavoitteiden toteuttamiseksi. Toimenpiteet on laadittu ikäkausittain ja toteumaa ja indikaattoreita tarkastellaan määräajoittain.

Lapin hyvinvointiohjelman ja turvallisuussuunnitelman toimeenpanosuunnitelma 2020-2025

Lapin hyvinvoinnin seurantaryhmä

Lapin hyvinvointiohjelman sekä hyvinvointiohjelman ja turvallisuussuunnitelman toimeenpanosuunnitelman laatimista ja seurantaa ohjaa Lapin maakunnallinen hyvinvoinnin seurantaryhmä. Työryhmä on Lapin liiton hallituksen asettama neljävuotiskaudeksi kerrallaan.

Puheenjohtaja: Anita Ruokamo
Varapuheenjohtaja: Arja Mäkitalo
Sihteeri: Ritva Kauhanen

Lapin kuntien hyvinvointikertomuksia löydät osoitteesta www.hyvinvointikertomus.fi

Ritva Kauhanen

Kehittämispäällikkö

Työskentelen kansallisten rakennerahasto-ohjelmien hallinnossa ja valmistelen kansallisia rahoituspäätöksiä, tällä hetkellä omaehtoisen kehittämisen rahoitusta. Kehitän Lappia hyvinvointityöryhmän, järjestöneuvottelukunnan ja ennakointityön kautta.