Kuva: Lapin materiaalipankki | Terhi Tuovinen

Maakunnan yhteistyöryhmä

Maakunnan yhteistyöryhmä koordinoi kehittämistyötä

Lapin maakunnan yhteistyöryhmä on Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan rahaston ohjelmien maakunnassa tapahtuvaa toimeenpanoa ja alueen kehittämiseen vaikuttavien toimenpiteiden yhteensovittamista varten perustettu toimielin.

Laissa alueiden kehittämisestä ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan toimeenpanosta 756/2021 säädetään maakunnan yhteistyöryhmän tehtävät sekä rooli. Yhteistyöryhmän asettaa Lapin liiton hallitus eri osapuolten ehdottamista ehdokkaista.

Yhteistyöryhmän toimikausi on ohjelmakauden 2021–2027 loppuun.

Maakunnan liiton ja sen jäsenkuntien edustajat valitaan liiton ja sen jäsenkuntien valtuustojen toimikaudeksi. Saamelaiskäräjien edustaja valitaan saamelaiskäräjien toimikaudeksi.

Kokoonpano ja työjärjestys

Maakunnan yhteistyöryhmän, sihteeristön ja sihteeristön hanketyöryhmän vuoden 2024 kokoukset

Maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) kokoukset

maanantaisin 05.02., 11.03., 04.04., 06.05., varalla 10.06., 26.08., 30.09., 28.10. ja 02.12.

Maakunnan yhteistyöryhmän sihteeristön kokoukset

25.01., 29.02., 28.03., 25.04., 23.05., 19.09., 17.10. ja 21.11.

Sihteeristön hanketyöryhmän kokoukset

16.01., 20.02., 19.03, 16.04., 14.04., 10.09., 08.10. ja 12.11.

Mika Riipi

Maakuntajohtaja

Maakuntajohtaja johtaa hallituksen alaisena liiton virastoa ja vastaa viraston toimintakyvystä, asioiden valmistelusta ja päätösten toimeenpanosta. Maakuntajohtaja toimii Lapin liiton hallituksen esittelijänä ja käyttää maakunnan liiton puhevaltaa. Maakuntajohtajan keskeisimpiin tehtäviin kuuluu suhteiden hoitaminen maakunnan sisäisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin sidosryhmiin. Keskeinen tehtävä on myös maakunnan edunajamisen koordinaatio. Lappi Suomen kansainvälisimpänä maakuntana on mukana lukuisissa virallisissa ja epävirallisissa kansainvälisissä verkostoissa, minkä vuoksi maakuntajohtajan työssä painottuu vahvasti kansainvälinen yhteistyö.

Päivi Ekdahl

Kehittämisjohtaja

Vastaan kehittämisen ja rahoituksen vastuualueen toiminnasta. Työpäiväni koostuu erilaisten, sekä kansallisten että kansainvälisten, rahoitusohjelmien toimeenpanoon, uusien rahoitusohjelmien valmisteluun, älykkääseen erikoistumiseen, kansalliseen ja kansainväliseen aluekehittämiseen sekä henkilöstöhallintoon liittyvistä tehtävistä.

Suvi Tulonen

Aluekehityssihteeri

Työskentelen rahoitustiimin tukena hankkeiden käsittelyyn liittyvissä tehtävissä sekä vastaan alue- ja rakennepolitiikan ohjelman viestinnästä. Toimin maakunnan yhteistyöryhmän ja MYR:n sihteeristön sihteerinä. Työskentelen myös DEBUTING-hankkeen projektikoordinaattorina.