Kuva: Lapin materiaalipankki

Kunta- ja seutukuntatilaisuudet

Kuntatyöpajojen aikataulut ja paikat päivittyvät alla olevaan listaan.

Työpajat on tarkoitettu erityisesti kunnan asukkaille, mökkiläisille sekä alueella toimivien järjestöjen ja yhteisöjen edustajille.

Työpajan toteuttaa Lapin liitto. Työpajan alustavat Lapin liiton edustaja ja FCG:n asiantuntija, jonka jälkeen aiheesta toteutetaan työpaja.

Kuntapäättäjien ja viranhaltijoiden tapaaminen tuulivoimateemalla joka paikkakunnalla tuntia ennen tilaisuuden alkua samassa tilassa.

Pidetyt kuntatilaisuudet

• Salla 11. lokakuuta
  • Savukoski 10.lokakuuta
  • Pelkosenniemi 29. syyskuuta
  • Pello 26. syyskuuta
  • Sodankylä 22. syyskuuta
  • Kittilä 21. syyskuuta
  • Ranua 20. syyskuuta
  • Kemi 15. syyskuuta
  • Ylitornio 12. syyskuuta
  • Rovaniemi 8. syykuuta
  • Kolari 7. syyskuuta
  • Muonio 30. elokuuta
  • Kemijärvi 25. elokuuta
  • Tornio 24. elokuuta
  • Simo 16. elokuuta
  • Tervola 9. elokuuta
  • Posio 29. kesäkuuta
  • Keminmaa 15. kesäkuuta

Lapin tuulivoimaselvitys 2022 -hanke

Lapin tuulivoimaselvityksessä halutaan kuulla lappilaisten ihmisten käsityksiä tuulivoimarakentamiselle soveltuvista alueista Lapissa, pois lukien saamelaisten kotiseutualueet.

Konsultin avulla kesän ja syksyn 2022 aikana myös kartoitetaan, mitkä alueet Lapissa voisivat lähtökohtaisesti soveltua tuulivoimarakentamiseen. Selvityksellä autetaan kuntia ajankohtaisessa tuulivoimakeskustelussa ja kootaan yhdelle kartalle sosiaalisesti hyväksyttävät tuulipotentiaaliset alueet Lapissa.

Kuntakohtaisissa työpajoissa käsitellään erityisesti sen kunnan alueella sijaitsevia tuulivoimarakentamiselle soveltuvia alueita. Tilaisuudet pyritään pitämään paikan päällä kunnassa, ei etäyhteyksin.

Hanketta rahoittaa ympäristöministeriö.

Linkki hankkeen pääsivulle

Lisätietoa:

Paula Qvick

Suunnittelujohtaja

Vastaan aluesuunnittelun vastuualueen toiminnasta ja tuloksellisuudesta. Aluesuunnitteluun kuuluvat maakuntakaavoitus ja merialuesuunnittelu sekä liikennejärjestelmä asiat. Olemme mukana myös kuntakaavoituksessa ja YVA-menettelyissä lausuntojen ja viranomaisyhteistyön merkeissä.