Itä- ja Pohjois-Suomen lentoliikenteen kehittämishanke

Itä- ja Pohjois-Suomen lentoliikenteen kehittämishanke (IP-hanke) oli seitsemän maakunnan yhteishanke, joka tähtäsi ymmärryksen lisäämiseen lentoliikenteestä sekä paremman kansainvälisen saavutettavuuden mahdollistamiseen, erityisesti elinkeinoelämän toimintaedellytysten näkökulmasta.

Hanke kesti kesästä 2014 vuoden 2017 loppuun ja se rahoitettiin Euroopan aluekehitysrahaston varoista. Hankkeessa olivat mukana Etelä-Karjalan, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin liitot. Hankkeen koordinoinnista ja hankehallinosta vastasi Lapin liitto.

IP-hankkeen yhtenä tavoitteena oli muistuttaa, että lentoliikenne on kansantalouden ja yhteiskuntaelämän näkökulmasta erittäin kustannustehokas ratkaisu, joka pitää maamme kiinni kansainvälisessä kehityksessä. Siksi hankkeen tavoitteeksi asetettiin ratkaisujen löytäminen Suomen alueellisen lentoliikenteen kehittämiseen juuri elinkeinoelämän ja kansantalouden näkökulmista.

Itä- ja Pohjois-Suomen lentoliikenteen kehittämishanke -loppuraportti

Kaisa Kinnunen

Aluesuunnittelija / perhevapaalla

Työskentelen aluesuunnittelun tiimissä aluesuunnittelijana. Työhöni kuuluu maakuntakaavoitus sekä liikenne- ja logistiikka-asiat.