Kuva: Lapin materiaalipankki | Terhi Tuovinen

Ohjeita rahoituksen hakemiseen – EAKR

Tämän sivun ohjeistus ja aineistot koskevat ohjelmakautta 2014-2020 Kestävää kasvua ja työtä.

Ohjelmakauden 2014-2020 rakennerahasto-ohjelma ja REACT-EU ohjelmanmuutos:

Kestävää kasvua ja työtä rakennerahasto-ohjelma 2014-2020

Rahoituksen hakeminen ja rahoitusta ohjaavat suunnitelmat

Ohjelmakautta 2014-2020 ohjaavat suunnitelmat:

Rahoitushakemusten käsittely Lapin liitossa

Lapin liitolle saapuva rahoitushakemus käsitellään Lapin liiton hanketiimissä. Hankkeet arvioidaan ja pisteytetään valintaperusteiden mukaisesti. Tutustu yleisiin ja erityisiin valintaperusteisiin. Hankkeiden valintaesitykset käsitellään sihteeristön työryhmässä, jonka jälkeen hakemus esitetään maakunnan yhteistyöryhmän sihteeristön käsittelyssä rahoitettavaksi, hylättäväksi tai esiteltäväksi maakunnan yhteistyöryhmälle.

Maakunnan yhteistyöryhmä (MYR) käsittelee sellaisten hankkeiden rahoittamista, joissa haettu tuki (EU+valtio) on yli 400 000 euroa. Tutustu Lapin liiton hankekäsittelyyn  ja Lapin liiton hallituksen rahoituslinjauksiin ja tukiprosentteihin

Maakunnan yhteistyöryhmän kokousajat, esityslistat ja pöytäkirjat löydät täältä.

Usein kysytyt kysymykset

Millaisiin teemoihin rahoitusta voi hakea?

Tutustu rakennerahasto-ohjelman Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 toimintalinjoihin ja erityistavoitteisiin täällä.

Missä tapauksissa hankkeelle tulee tehdä muutoshakemus?

Merkittävät muutokset edellyttävät aina muutoshakemuksen tekemistä ja muutospäätöstä. Muutokset tulevat voimaan vasta, kun hankkeen rahoittava viranomainen hyväksyy muutokset päätöksellä. Muutoksia ei voida hyväksyä takautuvasti. Muutokset pitää siksi huomioida ja tuoda rahoittavan viranomaisen tietoon ennakoivasti.

Muutoshakemus tulee tehdä seuraavissa tilanteissa:

• Hankkeen toteutusaika muuttuu. Hankkeen toteutusaika voi olla enintään kolme vuotta.
  • Hankkeen kustannusarvion menolajien välillä tarvitaan muutosta.
  • Hankkeen kustannusarvioon on tarve lisätä kustannuksia, joita alkuperäinen suunnitelma ei sisällä. Esimerkiksi yhden henkilön lisäys palkkakustannuksiin edellyttää muutoshakemuksen tekemistä.
  • Hankkeen rahoituksen muun julkisen rahoituksen osuus muuttuu kuntarahoitukseksi tai toisinpäin.
  • Huomioitavaa on, ettei rahoituslajeja voi enää muuttaa, kun tukipäätös on tehty.
Miten muutoshakemus tehdään?

Muutoshakemusta haetaan EURA-järjestelmässä sen jälkeen, kun rahoittaja on avannut hakemuksen muutettavaksi. Muutoshakemus tulee käsitellä ohjausryhmässä, mikäli hankkeella on sellainen. EURA-järjestelmässä hakemuksen liitteeksi on liitettävä ohjausryhmän pöytäkirja sekä vapaamuotoinen kuvaus perusteluineen haettavista muutoksista.

Järjestetäänkö hankkeille aloituspalaveri?

Uusille hankkeille järjestetään yhteinen aloituspalaveri, josta ilmoitetaan erikseen. Palaveri järjestetään kaksi kertaa vuodessa.

Millainen ohjausryhmän kokoonpanon pitää olla?

Ohjausryhmää koskevat ohjeistukset löydät täältä

Ohjausryhmän ensimmäinen kokous on syytä järjestää mahdollisimman pian hankkeen käynnistyttyä. Ohjausryhmän asettamisesta on toimitettava päätös ensimmäisen maksatuksen yhteydessä. Katso myös aloituspalaverin aineistot, joissa ohjausryhmän tehtävät kuvataan.

Voivatko yritykset osallistua hankkeisiin?

Aina kun yritykset osallistuvat hankkeeseen, tulee yritysten suostua siihen, että niiltä kerätään seurantatietoja. Seurantalomakkeen ohje

Mikäli yritykset osallistuvat hankkeeseen omalla rahoituksella, edellytetään niiltä sitoumusten toimittamista ennen tukipäätöksen tekemistä.

Miten täytän hankkeen seurantalomakkeen?

Seurantaraportin ohjeen löydät täältä.

Mistä löydän rakennerahastojen ja Lapin liiton logot?

Rakennerahastojen logot löydät täältä

Lapin liiton logot löydät täältä

Samu Rötkönen

Aluekehitysasiantuntija

Toimin esittelijänä Uudistuva ja Osaava Suomi –ohjelman mukaisten hankkeiden tukipäätöksille. Tehtäviin sisältyy myös ohjelman yleiset hallinnointitehtävät, kuten hankkeiden viranomaisen yhteyshenkilönä toimiminen.

Olli Pohjonen

Anne Tervo

Aluekehitysasiantuntija

Toimin esittelijänä Uudistuva ja Osaava Suomi -ohjelman mukaisten hankkeiden tukipäätöksille. Tehtäviin sisältyy myös ohjelman yleiset hallinnointitehtävät, kuten hankkeiden viranomaisen yhteyshenkilönä toimiminen.

Henna Mikkola

Aluekehityssuunnittelija

Toimin tukipäätösten valmistelijana Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen (AKKE) -rahoituksessa. Seuraan ja ohjaan AKKE- ja EAKR -hankkeita ja toimin niiden yhteyshenkilönä.