Kuva: Arto Vitikka | Arktinen keskus

Lapin EU-tietopiste

Tervetuloa EU DIRECT Lappi -tietopisteellemme, Euroopan unionin keskeiseen vuorovaikutuskanavaan unionimme pohjoisimmassa maakunnassa! Täällä saat tietoa EU:sta, erityisesti Lappi-näkökulmasta.

Suomessa toimii yhdeksän Europe Direct -pistettä. Tammikuussa 2024 aloittanut Lapin EU -tietopisteemme sijaitsee fyysisesti Rovaniemellä Lapin liiton yhteydessä. Lappi on maantieteellisesti Suomen suurin maakunta, joten perinteisten tapahtumien ja vierailujen lisäksi järjestämme virtuaalisia tapahtumia, jotta tavoitamme alueen asukkaat ja yhteisöt mahdollisimman hyvin.

Ajankohtaista:
EU-vaalikeskustelua nuorisonäkökulmalla 15. toukokuuta Kemissä

Mitä Euroopan unioni tekee nuorten hyväksi? Miten nuoret voivat vaikuttaa EU:ssa yhteisiin eurooppalaisiin asioihin? Mitä kesäkuussa järjestettävät EU-vaalit mahdollistavat nuorille?

Järjestämme Lapin liiton Lapin EU-tietopisteen, Lappian ja Lapin Kansan kanssa Kemissä, ravintola Auringossa (Tietokatu 2) keskiviikkona 15. toukokuuta klo 8.30 – 10.30 erityisesti nuorille suunnatun Lapin EU-vaalipaneelin. Lämpimästi tervetuloa!

Onko sinulla hyviä kysymyksiä paneelisteille?

Jätä kysymys Lapin vaalikeskusteluun

Europe Direct -pisteet:

• hoitavat yleisötiedotusta EU-maissa,
• vastaavat EU:n toimia, ohjelmia ja painopisteitä koskeviin kysymyksiin,
• luovat aktiivisesti yhteyksiä kansalaisiin ja sidosryhmiin sekä
• edistävät osallistumista EU-aiheisiin keskusteluihin.

Lapin EU-tietopisteen esittelydiat kunnille keväällä 2024

Europe Direct -tietopisteet: Tietoa ja tukea EU-asioissa

EUROPE DIRECT -tietopisteiden kautta saa helposti tietoa Euroopan unionista ja erityisesti EU-kansalaisten oikeuksista sekä EU:n toiminnan painopisteistä ja tavoitteista. Tarjoamme myös tietoa EU:n rahoitusmahdollisuuksista, työmahdollisuuksista, opiskelumahdollisuuksista, kuluttajansuojasta, ympäristöstä, terveydestä, liikenteestä, turvallisuudesta, oikeudesta ja monista muista aiheista.

Ota yhteyttä Lapin EU-tietopisteeseen

Tällä lomakkeella voit ottaa yhteyttä Lapin EU-tietopisteeseen Lapin liitolla. Jätä kysymyksesi tai kommenttisi sekä yhteystietosi niin otamme sinuun yhteyttä!

Etu- ja sukunimi

Palvelut ja yhteydenotto

Europe Direct -tietopisteissä saat vastauksia EU-aiheisiin kysymyksiisi. Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse. Jos haluat vierailla Lapin EU-tietopisteessä Lapin liitolla henkilökohtaisesti, ota yhteyttä ennakkoon niin sovitaan aika.

Tapahtumat ja keskustelut

Tietopisteet järjestävät yhteistyökumppaneiden kanssa erilaisia EU-aiheisia tapahtumia, kuten yleisötapahtumia, keskustelutilaisuuksia ja seminaareja. Nämä tarjoavat mahdollisuuksia oppia lisää ja keskustella EU:sta.

Yhteistyö ja tuki

Europe Direct -tietopisteet toimivat yhteistyössä Euroopan komission, Euroopan parlamentin ja EU:n neuvoston kanssa. Ne tukevat myös paikallisia ja alueellisia EU-hankkeita.

EU:n vaikutus alueellasi

EU:n rahoittamat hankkeet näkyvät konkreettisesti eri alueilla. Verkkosivuillamme voit tutustua esimerkkeihin erilaisista EU-hankkeista sekä EU-hankerahoitukseen.

Verkosto ja yhteystiedot

Euroopan laajuisesti verkostossamme on noin 500 tiedotuspistettä. Suomen tiedotuspisteiden osoitteet ja yhteystiedot löydät täältä:

Europe Direct – Suomen tiedotuspisteet

Käy tutustumassa Europe Direct -tiedotuspisteiden tarjoamaan tietoon ja palveluihin. Autamme mielellämme EU-asioissasi!

Kevään 2024 teemana EU-vaalit

Vuoden 2024 teemoja Lapin EU-tietopisteellä on muun muassa EU-vaalit, keväinen EU:n Vihreä viikko sekä syksyllä kouluyhteistyö. Työllämme pyrimme edistämään Euroopan unionin nykyisiä painopisteitä, kuten vihreää kehitystä, elinvoimaista taloudellista perustaa sekä kansalaisten ja vapauksien suojelua.

Tavoitteena on, että Lapin EU-tietopiste tuo Euroopan unionin lähemmäs lappilaisia – tehemä yhessä työtä sen eteen!

Lue lisää EU-vaaleista

Jenni Lintula

Viestintäpäällikkö

Kehitän Lapin liiton viestintää, sparraan liittolaisten viestintäosaamista ja vuorovaikutan eri kanavissa. Myös Lapin EU-tietopiste ja työnhyvinvoinnin kehittäminen on osa työtäni. Koordinoin Lapin kuntien viestintäverkostoa ja vaikutan erilaisissa viestinnän verkostoissa. Olen Lapin alueellisen valmiustoimikunnan viestintäjaoksen varapuheenjohtaja ja Lapin liiton johtoryhmän jäsen.

Riitta Muhojoki

FEM-projektipäällikkö

Koordinoin ja vastaan joka toinen vuosi järjestettävän Fennoscandian Exploration and Mining (FEM) -konferenssin järjestelyistä. Lisäksi toimin talon sisäisenä asiantuntijana Lapin liiton hankinta-asioissa ja verkkosivusuunnittelussa sekä Lapin EU-tietopisteen viestinnässä.

EU-vaalit 6. – 9. kesäkuuta 2024

Sinäkin voit muuttaa Eurooppaa! Tutustu äänestysohjeisiin.

Euroopan unionin kansalaiset valitsevat Euroopan parlamentin jäsenet joka viides vuosi. Äänestämällä vaikutat Euroopan kehittymiseen ja EU:n kykyyn vastata maailmanlaajuisiin haasteisiin. Suomesta valitaan 15 Euroopan parlamentin jäsentä eli meppiä vuoden 2024 EU-vaaleissa.

Linkki näin äänestät -ohjeisiin

Tilaa sähköpostiisi muistutuksia vaaleista

Voit rekisteröityä ja tilata muistutukset alla olevasta linkistä

Käytä ääntäsi

Your Europe -sivusto

Tutustu EU-lainsäädäntöön perustuviin kansalaisten oikeuksiin

Kattavasti tietoa mm. matkailusta, työ- ja eläkeasioista, koulutuksesta ja terveydestä. Sivustoa hallinnoi Euroopan komission sisämarkkinoiden, teollisuuden, yrittäjyyden ja pk-yritystoiminnan pääosasto.

Linkki suomenkieliselle sivustolle

Käytännön tietoa yrittämisestä EU:ssa

Tälle sivustolle on koottu tietoa mm. yritystoiminnan harjoittamisesta, verotuksesta, myyntitoiminnan harjoittamisesta EU:ssa, työsopimuksista, rahoituksesta ja tietosuojasta. Sivustoa hallinnoi Euroopan komission sisämarkkinoiden, teollisuuden, yrittäjyyden ja pk-yritystoiminnan pääosasto.

Linkki suomenkieliselle sivustolle

Komission Europe Direct vastaa EU-aiheisiin kysymyksiin 24 virallisella kielellä

Voit ottaa yhteyttä myös suoraan Euroopan komission Europe Direct -palveluun, joka vastaa yleisön esittämiin EU-aiheisiin kysymyksiin puhelimitse tai sähköpostitse. Asiakaspalvelijoina on EU:n 24 virallisen kielen syntyperäisiä puhujia. Palvelua annetaan myös ukrainan ja venäjän kielellä.

EU ja talous

Euroopan komission julkaisema talven 2024 talousennuste

Kasvun elpyminen viivästyy inflaation hidastumisesta huolimatta. Kasvuvauhdin odotetaan kuitenkin vakiintuvan vuoden 2024 jälkipuoliskolta vuoden 2025 loppuun.

Linkki lehdistötiedotteeseen 15.2.2024

Eurooppalainen kansalaisfoorumi ja kansalaisvaikuttamispaneelit

Mitä eurooppalaiset kansalaispaneelit ovat?

Kansalaispaneeleista on tulossa säännöllinen osa Euroopan unionin (EU) demokraattista toimintaa. EU:n 27 jäsenmaasta valitaan paneeleihin satunnaisotannalla noin 150 kansalaista. Kolmasosa osallistujista on nuoria (16–25-vuotiaita).

Energiatehokkuuspaneeli on jo toiminnassa. Euroopan komissio on parhaillaan perustamassa paneelia, joka käsittelee tätä tärkeää aihetta: Miksi vihapuhe ja vihateot ovat lisääntyneet yhteiskunnassamme, ja mitä voimme tehdä asian suhteen?

Tervetuloa tutustumaan