Rajapalojen kaivoshankkeen vaihemaakuntakaava

Vaihemaakuntakaavan alue sijaitsee Rovaniemen kaupungin ja Ylitornion kunnan alueella. Etäisyyttä suunnitellulta kaivosalueelta Rovaniemen keskustaan on noin 30 km ja Ylitornion keskustaan noin 55 km.

Vaihemaakuntakaava vireille

Lapin liiton hallitus päätti 10.12.2021 ilmoittaa MRL 63 §:n mukaisesti Rajapalojen kaivoshankkeen vaihemaakuntakaavan vireilletulosta ja asettaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville Lapin liitossa, alueen kunnissa sekä Lapin liiton internetsivuilla. Vaihemaakuntakaava on kuulutettu julkisesti vireille 23.12.2021.

Vaihemaakuntakaavoituksen keskeisenä tavoitteena on tutkia mahdollisuutta toteuttaa kaivos Rajapalojen alueelle. Maakuntakaavoitusvaiheessa tarkoituksena on ratkaista kaivoshankkeen maakunnalliset ja seudulliset maankäyttöratkaisut. Maakuntakaava laaditaan vaihekaavana siten, että kaavassa käsitellään lähtökohtaisesti vain tarvittavat kaivoshanketta koskevat teemat.

Vaihemaakuntakaavassa esitetään kaivostoimintaan liittyvät alueidenkäytön ja yhdyskuntarakenteen periaatteet. Kaavoitusta ohjaa maankäyttö- ja rakennuslaki. Kaavan laadinnassa huomioidaan maakuntakaavan sisältövaatimukset ja valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet. Kaava kumoaa voimassa olevan maakuntakaavan niiltä osin kuin uudessa kaavassa osoitetaan siihen muutoksia.

Kaivoshankkeen tilannetta voi seurata myös hankkeen omilta verkkosivuilta rajapalot.fi

Lapin liiton hallitus hyväksyi 29.8.2022 vastineet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta annettuun palautteeseen sekä hyväksyi päivitetyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman

Linkki hallituksen 29.8.2022 pöytäkirjaan

Rajapalojen kaivoshankkeen vaihemaakuntakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma, päivitetty 8/2022

Palautetta osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen info@lapinliitto.fi tai postitse Lapin liitto, PL 8056, 96101 Rovaniemi

Paula Qvick

Suunnittelujohtaja

Vastaan aluesuunnittelun vastuualueen toiminnasta ja tuloksellisuudesta. Aluesuunnitteluun kuuluvat maakuntakaavoitus ja merialuesuunnittelu sekä liikennejärjestelmä asiat. Olemme mukana myös kuntakaavoituksessa ja YVA-menettelyissä lausuntojen ja viranomaisyhteistyön merkeissä.

Juha Piisilä

Kaavoituspäällikkö

Tehtäviini kuuluu maakuntakaavan valmistelu ja paikkatietoasiat sekä osallistuminen aluesuunnitteluun kuuluvien lausuntojen valmisteluun ja viranomaisyhteistyöhön.