Seminaari: Harnessing the potential of the green transition and securing the stability of the European Arctic, 9.4. klo 9-12

Tervetuloa  seminaariin ”Harnessing the potential of the green transition and securing the stability of the European Arctic for an attractive and resilient Europe”. Tilaisuus järjestetään 9.4.2024 klo 9.00-11.45 Pikkuparlamentissa (Arkadiankatu 3, Helsinki). Tilaisuuden kieli on englanti.

Seminaarin järjestää Perifeeristen merellisten alueiden liiton (CPMR) Itämerikomission Arktinen työryhmä ja Pohjois-Pohjanmaan liitto yhteistyössä Arktisen alueen parlamentaarikkokonferenssin (CPAR) Suomen valtuuskunnan kanssa. Lappi on CPMR:n ja sen Itämerikomission jäsen. Lapin liiton hallituksen varajäsen Tanja Joona on Arktisen työryhmän tuore puheenjohtaja.

Tilaisuudessa keskustellaan muun muassa siitä, kuinka Euroopan Arktisesta alueesta on tullut strateginen alue Euroopan Vihreän kehityksen ohjelman toteuttamiselle. Miten Arktisen alueen asukkaiden osaaminen ja tieto vuosisataisista kestävistä ratkaisuista voi auttaa kehittämään fossiilivapaita energiaratkaisuja ja kriittisiä hyödykkeitä, jotka ovat välttämättömiä Euroopan hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle ja energiaomavaraisuudelle? Miten vihreä siirtymä tehdään oikeudenmukaisesti? Keskustelussa käsitellään myös Euroopan Arktisen alueen uutta turvallisuustilannetta sekä vakauden ja huoltovarmuuden turvaamisen tärkeyttä Euroopan Arktisella alueella.

Nykyisen Euroopan parlamentin ja komission toimikauden päättyessä tapahtuma tarjoaa myös mahdollisuuden arvioida Euroopan unionin arktisen politiikan ja muiden Euroopan unionin, kansallisten ja alueellisten aloitteiden toteutusta kestävän kehityksen edistämiseksi ja Euroopan Arktisen alueen resilienssin rakentamiseksi. Euroopan unionin, kansallisia ja alueellisia edustajia kokoava tilaisuus tarjoaa tilaisuuden pohtia, miten rajat ylittävää yhteistyötä voidaan vahvistaa vauraan, houkuttelevan ja rauhanomaisen Arktisen alueen varmistamiseksi.

Tilaisuuteen osallistuminen vaatii ilmoittautumisen, jonka voi tehdä tästä linkistä.

Lisätietoja tapahtumasta voi lukea täältä.

Lisätietoja voi kysyä myös: Lucille Ehrhart, Executive Secretary of the CPMR Baltic Sea Commission: lucille.ehrhart@crpm.org

Baltic Sea Comission logo