Valtion tulee sitoutua turvaamaan riittävä rahoitus kunnille

Valtiovarainministeriö tiedotti perjantaina 17.11., että vuoden 2022 verotuksen valmistuminen muuttaa vuoden 2024 valtionosuuksia siten, että pysyvä vähennys kuntien valtionosuuksiin kasvaa yhteensä 501 miljoonaan euroon. Valtiovarainministeriö tiedotti lisäksi 20.11., että sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastuspalveluiden uudistuksen aiheuttamaa kuntien peruspalvelujen valtionosuuden lisävähennystä ei tehdä vuonna 2024, vaan vähennys jaksotetaan vuosille 2025–2027.

Lapin liitto ja Lapin kuntajohtajaverkosto pitää ilmi tullutta lisäleikkaustarvetta kuntien peruspalvelujen valtionosuuteen kohtuuttomana ja vaatii, että valtio ottaa kyseisen lisäleikkaustarpeen talousvaikutukset katettavakseen täysimääräisesti. Pelkkä siirtäminen ja jaksottaminen tuleville vuosille ei ole riittävä toimenpide tilanteessa, jossa kuntatalous on muutenkin ajautumassa kohtuuttomiin vaikeuksiin ja eriytymässä voimakkaasti tulevien vuosien aikana. Mikäli valtio ei ota katettavakseen nyt ilmi tullutta leikkaustarvetta, tulee vastaava leikkaus kunnissa kohdistumaan lasten ja nuorten palveluihin sekä työllisyyden ja elinvoiman edistämiseen. Leikkaus aiheuttaisi lisäksi yhä suurempaa korotuspainetta kuntien tulo- ja kiinteistöverotukseen.

Lapissa on hyvät kehitysnäkymät, jotka vaativat kunnilta panostamista peruspalveluihin ja infrastruktuuriin. Maakunnan erityispiirteiden, kuten harvan asutuksen ja pitkien etäisyyksien vuoksi riittävä rahoitus valtiolta kuntien peruspalvelujen tuottamiseen on välttämättömyys. Lapin kunnat haluavat onnistua hyvin tehtäviensä hoitamisessa, mutta jatkuva epävarmuus valtion sitoutumisesta muun muassa rahoituksen riittävyyden osalta aiheuttaa huolta tulevaisuuden suhteen. On tärkeää huomioida, että Lapin investointipotentiaalin (n. 40 mrd. euroa) ja tulevaisuudennäkymien toteutuminen hyödyttävät Lapin lisäksi koko maamme kansantaloutta. Toimivat ja elinvoimaiset kunnat Lapissa ovatkin niin investointipotentiaalin kuin maan kokonaisturvallisuuden näkökulmasta tärkeitä.

Lapin liitto ja Lapin kuntajohtajaverkosto korostaa, että hallituksen tulee pienentää kuntiin kohdistuvia leikkauksia linjaamalla asiaa poliittisesti, valmistelemalla tarvittavat lainsäädäntömuutokset sekä ottamalla asian huomioon valtiontalouden kehyspäätöksessä vuosille 2025–2028. Valtionosuusjärjestelmän uudistuksen yhteydessä tulee lisäksi linjata, ettei minkään kunnan peruspalvelujen valtionosuus voi olla tulevaisuudessa negatiivinen.

Lisätietoja:

Katri Kulmuni