Oikeudenmukaisen siirtymän foorumin (JTP) hybridikonferenssi 23.–25.10. Brysselissä

Kahdeksas Just Transition Platform (JTP) -konferenssi järjestetään Brysselissä lokakuussa. Hybriditapahtuma kokoaa yhteen toimijoita alueilta, joilla toteutetaan JTF-rahoitettua toimintaa.

Lokakuun konferenssi tarjoaa tilaisuuden näkemysten ja kokemusten jakamiseen oikeudenmukaisesta siirtymäprosessista kansallisille, paikallisille ja alueellisille viranomaisille sekä taloudellisille ja sosiaalisille kumppaneille, laajemmalle yhteiskunnalle ja Euroopan komission edustajille. Sessioissa käsitellään myös esimerkiksi yliopistojen roolia, viestintää ja haavoittuvaisten ryhmien vahvistamista. Kannustamme lappilaisia toimijoita osallistumaan.

Tapahtuma järjestetään hybridinä ja voit osallistua joko paikan päällä tai virtuaalisesti. Ilmoittaudu mukaan 28. syyskuuta 2023 mennessä paikan päällä osallistumista varten.

Mikä Oikeudenmukaisen siirtymän foorumi?

Oikeudenmukaisen siirtymän foorumi (Just Transition Platform, JTP) on perustettu EU-maiden sekä alueiden avuksi ja tueksi Oikeudenmukaisen siirtymän mekanismin toimeenpanossa ja Euroopan siirtymässä kohti kestävää ja ilmastoneutraalia taloutta. Tämä EU:n keskeinen työkalu auttaa jäsenvaltioita ja alueita hyödyntämään Just Transition -mekanismin tarjoamaa tukea ja varmistamaan oikeudenmukaisen siirtymän, josta yksikään alue tai toimija ei jää jälkeen.

Foorumi kokoaa yhteen eri jäsenvaltioiden viranomaiset ja oikeudenmukaisen siirtymän eri rahoitusmuotoja käyttävät tuensaajat yhteen, kuulemaan lisää eri rahoitus- ja investointimahdollisuuksista, säännöistä ja alakohtaisista aloitteista. Ennen kaikkea sen välityksellä edistetään myös hyvien toimintamallien vaihtoa ja järjestetään säännöllisesti fyysisiä ja virtuaalisia tapaamisia eri osapuolten kesken.

Lisätietoja ilmoittautumisesta ja ohjelmasta löydät täältä.

Aiempien konferenssien tallenteet ovat katsottavissa täällä.

Sanni Björklund
sanni.bjorklund(at)lapinliitto.fi