Mietteitä ojan pohjalta ja lapionvarresta

Sallassa on pitkään tehty matkailun kestävyystyötä perilappilaisella tehemä pois – asenteella.

Nyt Sallan matkailu on luonut yhdessä Luonnonperintösäätiön kanssa kampanjan, jolla kerätään varoja Etelä-Sallassa, Oulankajoen varressa sijaitsevan monimuotoisen metsäpalstan suojeluun.

Matkailija, joka haluaa tehdä hyvää luonnolle ja sitä kautta hyvittää matkansa aiheuttamaa haittaa, voi lahjoittaa rahaa paikallisen, arvokkaan luonnon suojeluun ja ennallistamiseen. Kampanjaan lahjoittamalla matkailija osallistuu paikallisen luonnon tilan aktiiviseen parantamiseen, tukee kuukkelin, metson ja muiden metsän lajien elinympäristöjen elpymistä ja varmistaa metsä- ja turvemaiden hiilivaraston säilymisen ja kasvamisen

Kerätyillä varoilla on tarkoitus ostaa ja suojella reilun kolmenkymmenen hehtaarin monimuotoinen metsä Sallaan Oulankajoen yläjuoksulta. Alueelta löytyy vanhaa, yli 160-vuotiasta havumetsää, varttuvaa 90-vuotista havu- ja sekametsää, ennallistettavaa rämettä, avosuota, suopeltoa, tulvametsää ja korpea. Kampanjan avulla myös ennallistetaan kohteella sijaitseva ojitettu räme. Ojitus on muuttanut rämeen päästölähteeksi turpeen kuivumisen ja hajoamisen myötä ja samalla alueen lajisto on muuttunut. Suojelu-ja ennallistamissuunnitelma on tehty luontoperintösäätiön ammattilaisten toimista ja alueen ostamisesta on tehty esisopimus maanomistajan kanssa.

Osana kampanjaa toteutetaan myös ennallistamistalkoita, joihin minulla oli tilaisuus viime kesänä 2023 osallistua. Luontoperintösäätiön suunnitelman mukaan teimme pariin isompaan ojaan padot ja niin sanottuja viiksiojia ohjaamaan padon eteen kertyvää vettä tasaisesti alueelle. Padot tehtiin virittämällä puutolppien avulla ojan poikki suodatinkangasta, jonka väliin lapioitiin ja tiivistettiin maata ympäriltä. Tuloksen näki heti: vesi alkoi kerääntyä padon eteen ja ohjautua lapionsyvyisiä viiksiojia pitkin parantamaan alueen vesitaloutta. Sen myötä alueen lajistokin alkaa aikanaan elpyä.

Ilmastonmuutos kiihdyttää luontokatoa muokaten lajien elinoloja nopeammin kuin mihin lajit pystyvät sopeutumaan. Luontokato puolestaan kiihdyttää ilmastonmuutosta, sillä luonnon monimuotoisuuden väheneminen heikentää ekosysteemien kykyä sitoa hiiltä ja tuottaa happea.  Luontokadon ehkäisy ja luonnontilan vahvistaminen esimerkiksi ennallistamisen keinoin ovat tärkeitä niin ilmastonmuutoksen hillinnän kuin siihen sopeutumisenkin kannalta.

Luonnon ennallistaminen tarkoittaa ihmisen aiheuttaman haitan korjaamista ja luonnon palauttamista lähemmäs alkuperäistä tilaansa. Luonto köyhtyy hälyttävää vauhtia niin maailmalla kuin Suomessakin, ja ennallistamisella pyritään nopeuttamaan luonnon monimuotoisuuden palautumista. Ennallistamisella on tarvetta muun muassa metsissä, merissä, soissa, perinneympäristöissä ja joissa, joiden tilaa ihminen on muuttanut.

Hanna-Leena Pesonen ja Sallan matkailun Paula Aspholm lapion varressa. Kuvaaja Sonja Aatsinki.

Luonnonsuojelu ja soiden ennallistaminen Sallan tapaan onkin malliesimerkki luontopohjaisesta ratkaisusta ilmastonmuutokseen sopeutumisessa ja sen hillinnässä: hyvä luontopohjainen ratkaisu tuo monia hyötyjä  samanaikaisesti.

Ennallistamistalkoot  ovat oivallinen tapa tutustua uusiin ihmisiin, kuntoilla ja saada tietoa luonnosta ja käytännön ennallistamistyöstä. Hyvän tekeminen luonnolle, luonnossa oleminen, liikunta ja yhdessäolo tekevät hyvää myös mielelle, joten tapahtuma sopisi vaikkapa työpaikan tyky-päiväksi.

Ps. lue lisää päästökompensaatioista täältä.

Kirjoittaja: Hanna-Leena Pesonen

Kestävän kehityksen asiantuntija, Lapin liitto

Tämä kirjoitus on osa Lappi muuttuvassa ilmastossa -blogisarjaa, jota julkaistaan Mount Resilience ja NBS4LOCAL -hankkeiden yhteistyönä. Sallan luontohyvitys on myös nostettu yhdeksi NBS4LOCAL-hankkeen hyvistä käytännöistä.