Luontopohjaiset ratkaisut ilmastonmuutokseen sopeutumisessa – mitä ja miksi?

Lappi muuttuvassa ilmastossa -blogisarjan kansi

Mitä ovat luontopohjaiset ratkaisut ja miten niitä voitaisiin hyödyntää ilmastonmuutokseen sopeutumisessa? Ja miksi ilmastonmuutokseen sopeutuminen on niin tärkeää?

Ilmastonmuutokseen sopeutuminen on varautumista ja reagoimista ilmastonmuutoksen suoriin ja epäsuoriin vaikutuksiin. Sopeutumisella pyritään vähentämään yhteiskunnan ja luonnon haavoittuvuutta ilmaston muuttuessa. Sopeutumistoimet ilmastonmuutoksen suoriin vaikutuksiin voivat käytännössä olla esimerkiksi tulviin tai lumipeitteen muutoksiin varautumista.

Luontopohjaiset ratkaisut ovat luontoon perustuvia tai luonnosta innoituksen saaneita yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisuja, jotka tarjoavat usein monia hyötyjä. Käytännössä luontopohjainen ratkaisu voi olla vaikka asfalttikentän tilalle istutettu kaupunkimetsä, joka vastaa ilmastonmuutokseen sopeutumiseen parantamalla veden imeytymistä maaperään, tukemalla luonnon monimuotoisuutta sekä suojaamalla kuumuudelta. Lisäksi se tarjoaa muitakin hyötyjä esimerkiksi kaupunkilaisten virkistysalueena ja lisäämällä viihtyisyyttä.

Miksi sopeutuminen on tärkeää? Sopeutuminen ei tarkoita, että olisimme luovuttaneet pyrkimyksissä hillitä ilmastonmuutosta. Ilmasto on kuitenkin jo lämmennyt ja hillintätoimista huolimatta lämpeneminen jatkuu. Arktisilla alueilla, kuten suurimmassa osassa Lappia, sopeutumistoimilla on erityinen merkitys: ilmasto lämpenee arktisilla alueilla moninkertaisesta maapallon keskiarvoa nopeammin. Niinpä meidän tulisi varautua muuttuvaan ilmastoon, niin että pystyisimme minimoimaan sen aiheuttamat negatiiviset vaikutukset ja toisaalta hyötymään muutoksesta siellä missä mahdollista.

Luontopohjaiset ratkaisut taas ovat sopeutumistoimissa usein vertaansa vailla muun muassa monipuolisuutensa ja luonnon monimuotoisuutta tukevan lähestymistavan tähden. Luontokadon ehkäisy on tärkeä sopeutumistoimi niin ekosysteemien kuin ihmisenkin kannalta: ekosysteemien köyhtymisen, sukupuuttojen ja muiden luonnonvaraisten lajien kokemien uhkien lisäksi luontokato vaarantaa myös ihmisten ruokajärjestelmät ja terveyden. Samalla luontokadon ehkäisy hillitsee ilmaston lämpenemistä.

NBS4LOCAL-hankken tavoitteena on lisätä luontopohjaisia ratkaisuja sopeutumisessa

Lapin liitto on yksi toteuttajista Interreg Europe -rahoitteisessa NBS4LOCAL-hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää luontopohjaisia ratkaisuja ilmastonmuutokseen sopeutumisessa. Hankkeen puitteissa tavattiin ensi kertaa kasvotusten viime viikolla Brysselissä. Lapin edustajina matkalla oli Lapin liittolaisten lisäksi sidosryhmäedustajat Lukelta ja Lapin ELY-keskukselta.

Kävimme tutustumassa Vlaamse Landmaatschappij:n ennnallistamistyöhön Overijsessä, missä ahtaissa kaupunkioloissa oli ennallistettu muun muassa kosteikko. Lisäksi opimme muiden hankealeuiden hyvistä käytännöistä luontopohjaisiin ratkaisuihin liittyen. Yksi näistä on La Marjal, puisto Alicantessa, Espanjassa, joka on tärkeä virkistysalue kaupunkilaisille, mutta toimii tulvavesialtaana tarvittaessa. Tulen kertomaan lisää sopeutumisesta, luontopohjaisista ratkaisuista ja hyvistä käytännöistä eri tilaisuuksissa – pistäthän viestiä mikäli haluat kuulla lisää tai sinulla on mielessä tilaisuus, missä näitä aiheita olisi hyvä käsitellä!

Kirjoittaja:

Sonja Sistonen
Projektipäällikkö, NBS4LOCAL-hanke

Tämä kirjoitus on osa Lappi muuttuvassa ilmastossa -blogisarjaa, jota julkaistaan Mount Resilience ja NBS4LOCAL -hankkeiden yhteistyönä.