Lappi-sopimusluonnos 2022–2025 lausuntokierroksella

Nyt pääsee vaikuttamaan Lapin tulevaisuuteen! Lappi-sopimus on koko Lapin yhteinen kehittämisasiakirja, jossa yhdistyvät lakisääteiset maakuntaohjelma ja maakuntasuunnitelma. Lappi-sopimus pitää sisällään maakunnan yhteisen vision, kehittämistavoitteet ja toimenpiteet tuleville vuosille.

Mihin Lappi-sopimus vaikuttaa? Lappi-sopimuksen avulla viitoitetaan koko maakunnan aluekehittämistyötä, suunnataan kansallista ja EU-rahoitusta, valvotaan maakunnan etuja ja asemoidaan sen roolia kansainvälisessä yhteistyössä.

Nyt nähtävillä olevaa sopimusta on valmisteltu vuoden 2021 alusta saakka. Lapin liiton kehittämispäällikkö kertoo ohjelman valmistelun olleen moniäänistä:

Lappi-sopimusta vuosille 2022–2025 on valmisteltu isolla porukalla ja osallistavilla tavoille kuluneen vuoden aikana. Tietoa ja näkemyksiä on kerätty muun muassa kuntakierroksilla, sidosryhmätyöskentelyn kautta, työpajoissa ja julkisella kommentointikierroksella. Luonnoksen yhteiskirjoittamiseen on osallistunut useita kymmeniä asiantuntijoita.

Lappi-sopimusluonnos 2022–2025 ja sen ympäristöselostus ovat lausunnoilla 8. lokakuuta 2021 saakka. Asiakirjoihin voi tutustua Lausuntopalvelu.fi -palvelussa tai Lapin liiton nettisivuilla.

Lausunnot pyydetään lähettämään määräaikaan mennessä osoitteeseen info@lapinliitto.fi tai vaihtoehtoisesti jättämään lausunto Lausuntopalvelussa.

Lausunnot huomioidaan jatkotyössä ja Lapin liiton hallitus käsittelee Lappi-sopimusta lokakuun kokouksessaan. Lopullinen hyväksyntä asiakirjalle on tarkoitus saada Lapin liiton valtuuston käsittelyssä marraskuussa.

Satu Luiro
Kehittämispäällikkö