Lapin liiton hallitus hyväksyi Lappi-sopimuksen 2022–2025

Lapin liiton hallitus viimeisteli ja hyväksyi Lappi-sopimuksen 2022–2025  kokouksessaan perjantaina 12. marraskuuta 2021. Keskustelua kokouksessa käytiin erityisesti  ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen kestävän käytön kirjauksista sekä saamelaisosion roolista. Seuraavaksi Lappi-sopimus menee hyväksyttäväksi Lapin liiton valtuuston syyskokoukseen maanantaina 29. marraskuuta. Lappi-sopimus pitää sisällään Lapin maakuntaohjelman 2022–2025 sekä maakuntasuunnitelman vuoteen 2040. Lappi-sopimus on kehittämisstrategia, joka esittää kokonaiskuvan maakunnan strategisesta kehittämisestä ja rahoituksen suuntaamisesta maakunnassa, sekä pitkän tähtäimen tulevaisuuskuvat.

”Hallitus oli varsin yksimielinen Lappi-sopimuksen sisällöstä. Keskustelua herätti pääsääntöisesti yksittäisiin sanamuotoihin liittyvät kohdat, mutta myös Naturaan, luonnon monimuotoisuuteen sekä saamelaisosion kirjaukseen liittyvät seikat. Lappi-sopimus ohjaa maakunnan kehittämistä seuraavat neljä vuotta valtuuston hyväksymisen jälkeen. Lapille erityisen tärkeää on eri elinkeinojen yhteensovittaminen, luonnonvarojen kestävä käyttö sekä peruselinkeinojen, matkailun ja teollisuuden elpyminen. Maakuntamme pohjoisin osa on saamelaisten kotiseutualuetta, joten pidän erittäin tärkeänä, että poliittista vuoropuhelua Saamelaiskäräjien ja Lapin liiton hallituksen välillä vahvistetaan”,
kertoo hallituksen puheenjohtaja Katri Kulmuni.

Lapin liiton hallitus äänesti kolmesta Lappi-sopimuksen kohdasta. Lappi-sopimuksessa säilytetään mahdollisuus tarvittaessa etsiä korvaavia Natura-alueita. Lisäksi Lapin liitto sitoutumisen sijaan tavoittelee luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämistä. Saamelaiskäräjien valmistelema saamelaisosio siirrettiin osaksi Lappi-sopimusta liitteenä nykykäytännön mukaisesti.

Kiitos Lappi-sopimuksen rakentamiseen osallistuneille

Lapissa maakuntaohjelmasta käytetään nimeä Lappi-sopimus kuvaamaan sitä, että laajan osallistumisen kautta kaikki alueen toimijat ovat sitoutuneet luotuihin tavoitteisiin.

”Lappi-sopimusta on valmisteltu osallistavasti koko vuosi 2021. Lappi-sopimukseen ovat kommentointi- ja lausuntokierrosten aikana ottaneet kantaa kymmenet lappilaiset, työpajoihin osallistuneiden asiantuntijoiden, viranomaisten, kuntien ja järjestöjen lisäksi. Haluan kiittää kaikkia osallistuneita ja Lappi-sopimuksen tekemisessä mukana olleita, tehemä yhessä tulevaisuuden Lappia!”,
toteaa Lapin liiton kehittämispäällikkö Satu Luiro.

Lappi-sopimus eli Lapin maakuntaohjelma

• on alueen toimijoiden yhdessä muodostama kehittämisstrategia.
  • esittää alueen kokonaiskuvan seuraavan neljän vuoden strategisesta kehittämisestä ja rahoituksen suuntaamisesta.
  • perustuu maakunnan mahdollisuuksiin, tarpeisiin ja erityispiirteisiin.
  • sisältää kehittämisen tavoitteet, maakunnan kehittämisen kannalta keskeisimmät hankkeet ja muut olennaiset toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi.
  • tiivistää alueen strategiset linjaukset talouden, työllisyyden, osaamisen, hyvinvoinnin sekä saavutettavuuden osalta.
  • käsittää Lapissa myös saamelaiskulttuuria koskevan liitteen.

Lappi-sopimus-verkkosivu

Lisätietoa:

Hallituksen muokkaama ja hyväksymä versio oikoluetaan vielä maanantaina 15.11. ja liitetään Lapin liiton valtuuston tulevalle syyskokouksen listalle. Lapin liiton hallituksen esityslista ja hallituksen 12.11.2021 käsittelemä Lappi-sopimusversio löytyvät Lapin liiton sähköisestä asiakirjajärjestelmästä.

Katri Kulmuni
Lapin liiton hallituksen puheenjohtaja