Lapin liiton hallitus asetti Lapin hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen ja poliittisen seurantaryhmän

Lapin liiton hallitus kokoontui perjantaina 2. heinäkuuta 2021 asettamaan Lapin hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen ja poliittisen seurantaryhmän. Lisäksi maakuntahallitus antoi väliaikaisella valmistelutoimielimelle evästyksiä liittyen saamelaisasiantuntijuuden tuomisesta valmistelutoimielimeen sekä alueellisesta ja organisaatioedustuksesta valmistelutoimielimen puheenjohtajuuksissa. Lapin liitto tarjoaa valmistelutoimielimelle alkuvaiheessa hallinnon tukipalveluita, mutta ei ole muuten mukana valmistelussa.

Lapin liiton hallituksen esityslista löytyy täältä.

”Sote-uudistus on hyväksytty eduskunnassa ja Lapissa on sovittu että maakunnan liitto asettaa Lapin hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen. Valmistelutoimielin vastaa hyvinvointialueen toiminnan ja hallinnon käynnistämisen valmistelusta siihen saakka, kunnes aluevaltuusto on valittu ja aluevaltuuston asettama aluehallitus on aloittanut toimintansa vaalien jälkeen vuonna 2022”,
kertoo Lapin liiton hallituksen puheenjohtaja Markus Lohi.

Väliaikaisen valmistelutoimielimen ensimmäinen kokous on tänään perjantaina 2.7.2021 klo 13.

Väliaikaisen valmistelutoimielimen jäsenet ovat viranhaltijoita, joilla on hyvä asiatuntemus toimialastaan

Sote-uudistuksen voimaanpanolainsäädännössä on tarkasti määritelty valmistelutoimielimen kokoonpano, jäsenten täytyy esimerkiksi olla uuteen hyvinvointialueeseen siirtyviä viranhaltijoita. Näin ollen valmistelutoimielimeen ei pystytty nimeämään, edellisestä valmistelusta poiketen, Saamelaiskäräjien jäsentä ja henkilöstöedustajaa.

Tämän vuoksi maakuntahallitus suosittelee, että väliaikainen valmistelutoimielin pyytää Saamelaiskäräjiä nimeämään asiantuntijajäsenen ja varajäsenen tukemaan valmistelutyötä. Samalla hallitus korostaa, että valmistelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota saamenkielisten palveluiden turvaamiseen ja kehittämiseen sekä osoitettava tähän valmisteluun riittävät resurssit.

Hallitus suosittelee myös, että tasapainoisen valmistelun näkökulmasta väliaikaisen valmistelutoimielimen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan eri sairaanhoitopiirien alueelta ja valinnassa huomioidaan sairaanhoitopiiri- ja kuntaedustus.

Lapin hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielimen kokoonpano

Varsinaiset jäsenet:

Helena Bomström, Kolpeneen palvelukeskus

Markus Aarto, Lapin Pelastuslaitos

Poliittinen seurantaryhmä

Lapin liiton hallitus asetti kokouksessaan myös uudistuksen poliittisen seurantaryhmän seuraavalla kokoonpanolla: maakuntahallituksen jäsenet ja valtuuston puheenjohtajisto, edustajat vihreistä ja kristillisdemokraateista, pelastuslautakunnan puheenjohtaja sekä hallituksen puheenjohtajat, Lapin sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä ja Kolpeneen erityishuoltopiirin kuntayhtymä.

Väliaikainen valmistelutoimielin valmistelee asiat poliittisen seurantaryhmän käsiteltäväksi, seurantaryhmän työn koordinoinnista vastaa maakuntajohtaja.

Mika Riipi
maakuntajohtaja