Kohti oikeudenmukaista siirtymää -tilaisuus 27.9. Rovaniemellä

Kohti oikeudenmukaista siirtymää -aktivointityöpajassa kuultiin, mikä JTF on, mihin sitä voi käyttää ja mitä sen hakemisessa on syytä huomioida. Tilaisuus järjestettiin Rovaniemellä 27.9. klo 13.30–16.30 ja se auttoi käynnistämään JTF-hankkeen hakemisen.

Tilaisuus oli tarkoitettu erityisesti kunnille ja kuntayhtymille julkisen sektorin kehittämisen avaintoimijoina. Tilaisuuden vetivät muotoilutoimisto Arctic Factoryn ja SmartNorthin asiantuntijat. Mukaan mahtui 30 ensimmäistä.

Tilaisuuden tallenne löytyy Lapin liiton YouTube-kanavalta ja materiaalit alta.

Päivin esitys Ollin esitys Juliuksen esitys

13.30–13.40 Päivän startti
Miksi olemme täällä tänään? Päivän ohjelma ja tavoitteet – Julius Oförsagd, Arctic Factory

13.40–14.30 Tietoa – Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (JTF)
JTF 101 – Mistä on kyse? Lapin Liiton näkökulmasta – Päivi Ekdahl, Lapin liitto
JTF 102 – Mitä voi hakea? Kuka voi hakea? JTF rahoittajan näkökulmasta – Olli Pohjonen, Lapin liitto
JTF 103 – Miksi juuri nyt kannattaa tavoitella suurempaa? JTF EU:n näkökulmasta – Julius Oförsagd, Arctic Factory

14.30–15.00 Kysymyksiä ja vastauksia (Q&A) – Asiantuntijat vastaavat
Mikä aiemmassa työssä onnistui ja mikä ei? Mikä olisi oman työn kannalta ja maakunnallisesta näkökulmasta hyvä huomioida nyt?

15.00–15.15 Kahvitauko

15.15–16.25 Ideointi – Miten kunnassani voitaisiin hyödyntää JTF-rahastoa?
Uusien tai suunnitteilla olevien hankeideoiden kytkeminen JTF:ään

16.25–16.30 Yhteenveto ja päätös

Mistä on kyse?

Lapin liitossa on haettavissa JTF-rahoitusta Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 – Suomen alue- ja rakennepolitiikan ohjelmasta.

Lapin liitto on varannut vuoden 2023 JTF-hakuun 10 M€. Hakuaika on jatkuva, saapuneet hakemukset otetaan käsittelyyn syyskuun ja joulukuun lopussa.

JTF-hakemuksia otetaan vastaan toimintalinjalle 7. Oikeudenmukaisen siirtymän Suomi, Erityistavoite 7.1. Turpeesta luopumisen alueellisesti oikeudenmukainen siirtymä. Kaikkien rahoitettavien hankkeiden on toteutettava Lapin alueellista oikeudenmukaisen siirtymän suunnitelmaa.

Hausta tuettavat hankkeet voivat jatkua enintään 28.2.2026 saakka.

Lapin liitto voi myöntää tukea:

1. Alueiden kehittämistä, kestävää kasvua ja elinvoimaa edistäviin kehittämishankkeisiin ja niihin sisältyviin investointeihin (alueellinen kehittämistuki)
  2. Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialaan kuuluviin kehittämis- ja investointihankkeisiin
  3. Kuntien ja kuntayhtymien toteuttamiin yritysten toimintaedellytyksiä tukeviin perusrakenteen investointihankkeisiin (perusrakenteen investointituki).

Rahoitusta voivat hakea kunnat, elinkeinojen kehittämisorganisaatiot, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot sekä muut julkisyhteisöt

Tilaisuus järjestetään Lapin liiton AKKE-rahoitteisen Oikeudenmukaisen siirtymän suunnitelman aktivointi- ja käynnistyshankkeen ja Arctic Factoryn yhteistyöllä.