Kerro meille, miten sinä kehittäisit Lappia

Lappi-sopimuksen eli maakuntaohjelman luonnos vuosille 2022–2025 on nähtävillä ja kommentoitavana otakantaa.fi-verkkopalvelussa. Lappi-sopimuksen avulla viitoitetaan koko maakunnan aluekehittämistyötä, suunnataan kansallista ja EU-rahoitusta, valvotaan maakunnan etuja ja asemoidaan sen roolia kansainvälisessä yhteistyössä. Nyt sinä voit vaikuttaa tavoitteisiin ja toimenpiteisiin, joilla rakennetaan Lapin tulevaisuutta!

Lappi-sopimus on Lapin maakunnan yhteinen kehittämisasiakirja, jossa yhdistyvät lakisääteiset maakuntaohjelma (4 v.) ja maakuntasuunnitelma (pitkä aikaväli). Lappi-sopimus pitää sisällään yhteisen vision, kehittämistavoitteet ja toimenpiteet tuleville vuosille.

”Kysymyksessä on maakunnan kehittämisen tärkein asiakirja. Esimerkiksi Lapin liiton kevätvaltuuston linjaukset Pohjois-Lapin maakuntakaavasta ja jäämeren ratamerkinnän poistamisesta tulevat näkymään uudessa Lappi-sopimuksessa. Nyt myös jokaisella lappilaisella on mahdollisuus vaikuttaa sisältöön nostamalla esiin tärkeitä kehittämisehdotuksia ja kommentoimalla alustavia sisältöjä”,
sanoo Lapin liiton strategiapäällikkö Satu Luiro.

Lappi-sopimus tehdään yhdessä. Kevään 2021 aikana Lappi-sopimuksen sisältöjä on kerätty muun muassa eri verkostoja ja yhteistyöryhmiä hyödyntämällä, julkisissa työpajoissa ja erillisten kehittämisprosessien kuten Lapin Green Deal -tiekarttatyön kautta. Työhön on kutsuttu osallistumaan mahdollisimman laajasti maakunnan eri toimijoita aina yrittäjistä kuntatoimijoihin ja nuorisovaltuustoista järjestötoimijoihin.

Lappi-sopimus vuosille 2022–2025 on nyt luonnosvaiheessa ja alustavat sisällöt ovat kommenteilla Otakantaa.fi -palvelussa 31.5.2021 asti.

Kesän aikana Lappi-sopimusta työstetään edelleen ja syksyllä järjestetään vielä virallinen kuntien ja viranomaisten lausuntokierros. Lopulliseen muotoonsa asiakirja valmistellaan hyväksyttäväksi Lapin liiton valtuuston syyskokoukseen loppuvuodesta 2021.

Lappi-sopimuksesta ja sen päivittämisprosessista löydät lisätietoa Lapin liiton verkkosivuilta.

Satu Luiro
strategiapäällikkö