eMSP NBSR – Lapin liitto mukana Itämeren ja Pohjanmeren merialuesuunnittelijoiden vuoropuhelussa

Satama-alue viistokuvana maalta merelle päin kuvattuna. Horisontissa saaria.

Merialuesuunnittelun toinen kierros käynnistyy ja sitä tukemaan on käynnistetty useita kansainvälisiä hankkeita. Suomen ensimmäiseen merialuesuunnitelmaan voi tutustua: Merialuesuunnitelma. Merialueiden käytön kehityskuva on muuttunut monelta osin ensimmäisen suunnitelman valmistuttua vuonna 2020. Muutokset koskevat kaikkia Itämeren maita ja myös laajemmin Eurooppalaista merialuesuunnittelua.

Suomen merialuesuunnittelun koordinaatio, ja Lapin liitto sitä kautta, on mukana Itämeren ja Pohjanmeren yhteisessä hankkeessa, jonka nimi on Emerging ecosystem-based Maritime Spatial Planning topics in North and Baltic Seas Region eli lyhyesti eMSP-NBSR-hanke. Hankkeen tarkoituksena on edistää merialuesuunnittelun rajat-ylittävää yhteistyötä Itämeren ja Pohjanmeren merialuesuunnittelun viranomaisten kesken. Hanke tarttuu haastaviin aiheisiin, kuten ilmastonmuutokseen, Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteisiin ja kestävän sinisen talouden tukemiseen.

Hankkeen toteutusaikataulu on 30 kk ajalla 1.9.2021-28.2.2024. Hankkeen partnerina toimii Varsinais-Suomen liitto, joka merialuesuunnitteluyhteistyön koordinaatioliittona edustaa hankkeessa kaikkia rannikon maakuntien liittoja.