Uusi opas vapaa-ajan asuntojen omistajille kannustaa säästöihin ja ilmastotekoihin

Kasvata tuottoa, vaali luontoa –opas vähähiiliseen loma-asuntoon kannustaa Pohjois-Suomen vapaa-ajan asunnon omistajia ilmasto- ja ympäristötekoihin ja vinkkaa keinoista kasvattaa tuottoa esimerkiksi energiankulutusta pienentämällä.

Opas on tehty pilottina Pyhä-Luoston alueelle, mutta suurin osa vinkeistä soveltuu minne tahansa.  Oppaasta on tehty versiot myös Kuusamoon, Suomussalmelle ja Taivalkoskelle.

Oppaan tarkoituksena on auttaa ja opastaa vapaa-ajan asunnon omistajaa tekemään ilmasto- ja ympäristöystävällisiä valintoja majoituskohteessa. Vapaa-ajan asunnon omistaja voi poimia oppaasta helppoja ja nopeita vinkkejä, jotka yleensä tuovat myös kustannussäästöjä.  Majoitusvälitysyritykset voivat käyttää opasta kannustamaan välitettäviä majoituskohteita panostamaan kestävyyteen.

Oppaasta saa myös ideoita remontointiin ja investointeihin, esimerkiksi aurinkosähköjärjestelmän hankkimiseen tai älykkäiden kodinohjausjärjestelmien hyödyntämiseen kiinteistön lämpötilan säätelyssä.  Esimerkiksi aurinkopaneeleilla voi saada merkittävän pienennyksen vuosittaiseen sähkölaskuun ja älykkäillä, kulutusta optivoivilla kodinohjausjärjestelemällä voi säästää energiaa jopa 40 %.

Opas on tehty tukemaan matkailuelinkeinon kestävyystyötä ja vastaamaan matkailijoiden arvostuksen ja kysynnän muutokseen: matkailijat arvostavat yhä enemmän matka– ja majoituskohteiden kestävyyttä ja he myös tekevät valintoja tämän pohjalta. Vastuullisuutta arvostavat matkailijat tutkimusten mukaan myös matkustavat useammin, viipyvät kohteessa pidempään, kuluttavat enemmän matkaa kohden ja jopa kolmasosa heistä olisi halukas maksamaan enemmän vastuullisista palveluista.

Opas on laadittu Lapin liiton VÄLKKY- vähähiilisyyden ja taloudellisesti kestävän kehityksen edistäminen Lapin matkailussa -hankkeenNaturpoliksen Matkailuyritykset kestävälle kehityspolulle hankkeen ja Pyhä-Luoston matkailualueen yhteistyönä. Oppaan teossa ovat auttaneet myös Lapin jätehuollon kuntayhtymä LapecoMotivan Pohjois-Suomen energianeuvonta sekä Kainuun jätehuollon kuntayhtymä Ekokymppi.

Lapin liiton Välkky-hankkeen kotisivulla voit tutustua Pyhä-Luostolle tehtyyn oppaaseen.
Kuusamon, Taivalkosken ja Suomussalmen oppaat löytyvät Naturpoliksen Matkailuyritykset kestävälle kehityspolulle -hankkeen kotisivulta

Opas lanseerataan Kasvata tuottoa, vaali luontoa – webinaari vähähiilisempään vapaa-ajan asumiseen” – tapahtumassa 25.5.2021 klo 10 –11.30. Ilmoittautuminen webinaariin viimeistään 24.5. Naturpoliksen tapahtumakalenterin kautta

p
rojektipäällikkö Hanna-Leena Pesonen