Team Sixpack tukee kuntien ja yritysten kansainvälistymistä

Moni Lapin aluekehittämistä ja kansainvälistymistä seuraava on varmasti kuullut sanaparin Team Sixpack. Haluamme kertoa teille tästä mystisestä sanaparista ja sen takana toimivasta seutukuntayhteistyötä edistävästä ryhmästä.

Lapin kuuden seutukunnan yhteistyötä kansainvälistymisen eteen

Team Sixpack on foorumi ja ryhmä, joka tuo yhteen Lapin aluekehittämisen kansainvälisen ekosysteemin toimijoita uudella tavalla. Ekosysteemillä tarkoitetaan tässä yhteydessä yrittäjien, tutkimus- ja koulutussektorin ja julkishallinnon välille rakentuvia verkostoja teeman, tässä tapauksessa kansainvälisyyden, ympärille.

Team Sixpack tehostaa kansainvälisiin aloitteisiin liittyvää tiedonkulkua Lapissa, niin seutukuntien kuin maakunnan ja rajat ylittävien verkostojen välillä. Tämä vähentää olemassa olevia havaittuja tiedonkulun pullonkauloja.

Ryhmä toimii työnyrkkinä, joka vahvistaa mahdollisuuksia päästä mukaan kansainvälisiin aloitteisiin ja verkostoihin. Tämän lisäksi ryhmä tukee kuntia yhteisten alueellisten kehitystoimien vahvistamisessa.

Ryhmässä on edustajat Lapin seutukunnista, seutukuntien yrittäjistä, Lapin liitosta, Lapin korkeakoulukonsernista ja Lapin kauppakamarista.

Yksi Team Sixpackin toimintatavoista on kasvokkain käytävä luova yhteiskehittäminen. Se mahdollistaa myös kokousagendan ulkopuoliset keskustelut ja ideoiden jatkojalostamisen.

Team Sixpack haluaa myös kehittää Lappiin teemakohtaisia matchmaking- tai brokage-tilaisuuksia, erityisesti kansainvälisten toimijoiden kanssa.

Team Sixpackiä koordinoi kevääseen 2022 saakka Lapin liiton Älykäs ja kansainvälistyvä Lappi -hanke.

Tarve sopivan kokoisiin yhteenliittymiin – kunta on usein liian pieni lähtemään mukaan kansainvälisen tason hankkeeseen

Palataan vuoteen 2020 ja Lapin kunta- ja aluekehityspäiville Saariselälle. Päivien aikana järjestettiin työpajoja, missä kansainvälistymisen työpajan tuloksena syntyi idea vahvistaa alueellista yhteistyötä Team Sixpack -nimisellä ryhmällä.  Ryhmän nimi tulee Lapin alueen kuudesta seutukunnasta.

Tavoitteena oli luoda ydinryhmä osaksi Lapin kansainvälistymisen ekosysteemiä, missä yritysten, kehittäjien ja kuntien vahvalla verkottumisella ja yhteistyöllä päästään isommille rahoituskentille.

Seutukunnalliseen jakoon päädyttiin, koska yksittäinen kunta on usein liian pieni lähtemään mukaan kansainvälisen tason hankkeeseen tai verkostoon, maakunta on taas liian iso, joten seutukunnan koko on juuri sopiva.

Seutukunnallisten edustajien lisäksi ryhmässä on jokaisesta seutukunnasta yrittäjien edustaja, näin tavoitetaan sekä kunnat että yritystoimijat.

Ryhmän organisoitumista suunniteltiin yhdessä Lapin liiton, Lapin yliopiston, Itä-Lapin kuntayhtymän ja Tunturi-Lapin kehityksen kanssa. Ryhmän viralliseksi nimeksi päätettiin Seutukunnallinen kansainvälistymisen yhteistyöryhmä.

Kuva: Lapin seutukuntakartta

Yhteisiä päätöksiä, joihin seutukunnat ja kunnat voivat sitoutua

Kuntien ja yritysorganisaatioiden nimeämisehdotusten perusteella Lapin maakuntajohtaja hyväksyi ryhmän lopullisen kokoonpanon: kuusi virallisesta kuntaedustajaa varajäsenineen sekä kuusi yrittäjäedustajaa varajäsenineen.

Lisäksi ryhmään nimettiin asiantuntijajäsenet Lapin liitosta, Lapin ammattikorkeakoulusta, Lapin yliopistosta, Lapin Kauppakamarista ja vuoden 2022 alusta lähtien myös Tornionlaakson neuvostosta.

Vuonna 2021 ryhmän toimintaa pilotointiin Lapin liiton Älykäs ja Kansainvälistyvä -hankkeen johdolla. Tavoitteena oli kartoittaa toimijoiden tarpeita sekä osaamista. Tämän lisäksi jalkautettiin tietoa tärkeistä aloitteista ja tapahtumista.

Yksi keskeinen toimenpide oli ryhmän yhteisen tahtotilan muodostaminen.

”Ilman omaa tahtotilaa ja tarpeita eri rahoitukset ovat vain listauksia; tarvitaan yhteisiä päätöksiä, joihin seutukunnat ja kunnat voivat sitoutua.” (Ote kokousmuistiosta 5/2021)

Team Sixpack kokousti vuonna 2021 Älykäs ja kansainvälistyvä Lappi -hankkeen johdolla kerran kuussa. Lisätiedot ryhmästä, kokousaikataulut ja yhteystiedot koottiin Arctic Smartness -verkkosivustolle.

Yhteistyö vahvistaa Lapin toimijoiden mahdollisuuksia osallistua kansainvälisiin rahoitushakuihin

Jo alusta asti yhteinen tahtotila oli, että ryhmän toiminta jatkuu myös Älykäs ja Kansainvälistyvä Lappi -hankkeen jälkeen. Tämän takia ryhmälle laadittiin mission ja visio.

Missio:

Vahva maakunnallinen ja rajat ylittävä yhteistyö mikä vahvistaa  Lapin
toimijoiden mahdollisuuksia osallistua kansainvälisten verkostojen toimintaan ja rahoitushakuihin.

Visio:

1. Maakunta on organisoitunut niin, että osaaminen ja oppiminen on mahdollistettu seutukunnissa ja tutkimusasemat on otettu tiiviisti mukaan.
  2. Yhteistä edunvalvontaa tehdään infrastruktuurin pullonkaulojen poistamiseen ja tarvelähtöisen kehittämisen parantamiseen.
  3. Hallintovaikuttaminen on sujuvaa Lapin kansainvälisten asioiden johtoryhmään (Lapin liitto ja ELY).
  4. Vaikuttamista, edunvalvontaa ja konkreettista toimintaa tehdään seutukuntien yhteisissä teemoissa.
  5. Tavoitteet asetetaan yritysten tarpeista lähteviksi.
  6. Ryhmän kautta saadaan työkaluja yrittäjäverkoston kansainvälistymiseen. Kansainväliset verkostot muuttuvat arvokkaiksi vasta siinä vaiheessa, kun yritykset tekevät kauppaa rajojen yli.
  7. Tieto liikkuu hyvin Lapin kansainvälistymisen ekosysteemin sisällä.
  8. Yhteistyö tutkimuslaitosten kanssa lisääntyy.
  9. Oppilaitosten rooli sillanrakentajina korostuu ja johtaa osaamisen kehittämiseen.

Pitkän aikavälin vision tueksi määriteltiin syksyllä 2021 teemoja, jotka ohjaavat toimenpiteitä sekä toimivat tavoiteltavina tuloksina. Kehitystavoitteiden määrittely seutukunta- ja maakuntatasolla minimoi päällekkäisen työn tekemistä. Koordinoidun yhteistyön myötä yliseutukunnallinen työ antaa parempia mahdollisuuksia osallistua kansainvälisissä verkostoissa tehtävään yhteistyöhön ja päästä kiinni tärkeisiin rahoituksiin.

Toimenpiteitä ohjaavat teemat Team Sixpack 2021

Suunnitelmia vuodelle 2022 ja ensimmäinen yhteinen road trip!

Seutukuntayhteistyötä jatketaan vuoden 2021 pilotoinnin jälkeen ja Rovaniemen seutukunta lähtee suunnittelemaan yhteistä kehityshanketta tukemaan toiminnan jatkokehittämistä.

Team Sixpack toteuttaa toukokuussa 2022 ensimmäisen yhteisen edunvalvontamatkan mikä suuntautuu Vaasaan. Toivottavasti saamme kuulla lisää matkan tuloksista seuraavassa Arctic Smartness -uutiskirjeessä!

Kirjoittaja:

Eeva Erkinjuntti