Selvitys Lapin biojätepotentiaalista on valmistunut

01.02.2021

LCA Consulting on saanut valmiiksi Lapin liiton Välkky-hankkeen toimeksiannosta tehdyn Lapin biojätepotentiaaliselvityksen ”Biojäteselvitys: Biojätemäärät, keräys ja käsittely Lapin alueella”. Selvityksessä tarkasteltiin majoitus- ja ravintolatoiminnasta ja päivittäistavarakaupoista potentiaalisesti syntyviä biojätemääriä sekä asumisen ja julkisen sektorin biojätepotentiaaleja. Lisäksi arvioitiin porotalouden, kalatalouden ja koiratarhauksen biohajoavien jätteiden määriä.  Näiden sektoreiden biojätemääräksi arvioitiin vuodessa n. 17 000 tonnia. Biojätepotentiaalien lisäksi arvioitiin jätteenkeräyksestä aiheutuvia kustannuksia ja päästöjä sekä toteutettiin teknis-taloudellinen tarkastelu biojätteiden käsittelylle. Myös maatalouden biohajoavat kartoitettiin, mutta selvityksen mukaan ne on järkevämpi hyödyntää paikallisesti, joten niitä ei huomioitu logistiikan ja käsittelyratkaisun suunnittelussa.

Selvityksen perusteella Lapin alueelle, potentiaalisimmin Rovaniemelle, olisi perusteltua perustaa oma biokaasulaitos. Lähes 17 000 tonnin vuosittaisella syötemäärällä Rovaniemen biokaasulaitoksen arvioitiin maksavan itsensä takaisin hieman yli viidessä vuodessa, mikäli biojätteelle asetettaisiin 80 €/t porttimaksu ja biokaasu hyödynnettäisiin liikennepolttoaineena ja teollisuudessa. Myös pienemmillä porttimaksuilla laitos olisi kannattava. Mikäli biokaasu hyödynnetään CHP-tuotantona (eli sähkön ja lämmön tuotantona), takaisinmaksuajat hieman kasvavat, mutta laitosratkaisu voitaisiin silti nähdä kannattavana.

Lapin alueen biojätepotentiaali arvioitiin riittävän suureksi, jotta tulevaisuudessa olisi kannattavaa perustaa oma keskitetty käsittelylaitos Lapin alueen biojätteille, kun vaihtoehtoinen käsittelytapa olisi jätteiden toimittaminen Ouluun tai kauemmas. Laitosratkaisun voisi toteuttaa esimerkiksi Lapissa toimivien jätehuoltoyhtiöiden yhteisomistuksella, mikä voisi taata riittävän syötemäärän ohjautumisen laitokseen myös tulevaisuudessa.

Selvityksessä tarkasteltiin myös vaihtoehtoa, jossa Lapecon alueelle kartoitetut biojätteet ja muut biohajoavat jätteet käsiteltäisiin Sodankylässä Lapecon omassa biokaasulaitoksessa. Tarkasteltujen syötteiden määrät Lapecon alueella ovat kuitenkin niin vähäiset, että laitoksen kannattavuus vaatisi korkeita porttimaksuja, yli 120 €/t.

Jätelaki on muuttumassa v. 2021 aikana. Lakiluonnoksen mukaan biojätteet tulisi kerätä jokaiselta taajamassa sijaitsevalta kiinteistöltä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Vastaava vaatimus olisi tulossa myös hallinto-, palvelu- ja elinkeinotoiminnalleLisäksi biojätteen erilliskeräystä tullaan edellyttämään kaikilta kiinteistöiltä, jotka sijaitsevat yli 10 000 asukkaan taajamissa.

Selvityksen ohjausryhmässä toimivat mm. Lapin Jätehuolto kuntayhtymä Lapeco ja Napapiirin Residuum, ja se toteutettiin osana Välkky-hankkeen matkailun jätehuollon ja kierrätyksen kehittämisen toimenpiteitä.

Tutustu raporttiin ja siinä esitettyihin laskelmiin ja johtopäätöksiin tarkemmin:

Biojäteselvitys Lapin Liitolle 21.1.2021 LCA Consulting

Tiivistelmä Biojäteselvitys Lapin Liitolle 21.1.2021 LCA Consulting