Lapin liiton valtuusto hyväksyi seuraavan vuoden budjetin ja Lappi-sopimuksen

Lapin liiton valtuusto hyväksyi kokouksessaan Lapin liiton ja Lapin pelastuslaitoksen talousarviot ja toimintasuunnitelmat vuodelle 2022 sekä vahvisti esityksen mukaiset kuntien maksuosuudet vuodelle 2022. Valtuusto tarkensi ja hyväksyi Lappi-sopimus-maakuntaohjelman vuosille 2022–2025. Lapin liiton syysvaltuusto kokoontui maanantaina 29. marraskuuta 2021 Rovaniemellä.

Valtuutetut pitivät tärkeänä, että Lapin liiton toimintaedellytykset pysyvät hyvällä tasolla ja talous vakaana. Pelastuslaitoksen siirtyessä vuoden 2023 alussa hyvinvointialueelle sen resursseista kannettiin erityistä huolta.

”Lapin liitto on arktisten alueiden yhteistyön, Pohjoisen Foorumin, puheenjohtaja vuosina 2021–2023. Lisäksi olemme Pohjois-Kalotin puheenjohtaja ja Pohjois-Suomen neuvottelukunnan pohjeenjohtajana. Nämä vaativat resursseja ja tämän vuoksi hyväksytyssä budjetissa kuntarahoitusosuus nousee kolme prosenttia (76 630 €). Muiden toimintojen osalta budjetti on kuluvan vuoden tasossa”,
kertoo maakuntajohtaja Mika Riipi Lapin liiton budjetista.

Lappi-sopimus on maakunnan kehittämisstrategia

”Älykäs ja kansainvälinen Lappi on arktinen edelläkävijä. Rakennamme maailman puhtaimmassa maakunnassa kestävää kilpailukykyä, hyvinvointia ja menestystä. #RakkauestaLappiin”
(Lappi-sopimuksen visio vuoteen 2025.)

Lappi-sopimus on strategisen tason kehittämisasiakirja, joka esittää kokonaiskuvan kehittämisestä ja rahoituksen suuntaamisesta maakunnassa, sekä pitkän tähtäimen tulevaisuuskuvat.

Nyt hyväksytyn Lappi-sopimuksen strategisia painopisteitä ovat seuraavat seitsemän teemaa:

• Arktinen talous ja teollisuus kasvavat kestävästi uudistumalla
  • Väestökehityksen ja työvoiman riittävyyden haasteet hallintaan
  • Osaamisen kehittäminen vastaamaan toimintaympäristön nopeita muutoksia
  • Elinympäristön laatu, hyvinvointi ja peruspalvelut hyvän elämän osatekijöinä
  • Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja luonnon monimuotoisuuden turvaaminen
  • Hyvä saavutettavuus kilpailukyvyn ja kasvun mahdollistajana
  • Saamelaiskulttuurin elinvoimaisuus

Tutustu Lappi-sopimukseen

”Takana on paljon yhdessä työstämistä, työpajoja, taustaprosesseja, kommentointikierroksia ja virallinen lausuntokierros sekä ohjelman käsittelyä erilaisissa ryhmissä”,
kertoo Lappi-sopimuksen valmistelua koordinoinut Lapin liiton kehittämispäällikkö Satu Luiro.

Lapin liiton valtuusto etsi Lappi-sopimuspykälässä kolmessa kohdassa yhteistä linjaa äänestämällä. Näitä olivat saamelaiskulttuuriosio, Natura-alueiden korvaaminen sekä luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämiseen liittyvä sanamuoto.

1. Miikka Keränen (vihr.) esitti Saamelaisosion liittämistä omaksi kappaleeksi Lappi-sopimukseen. Nyt liitteenä. Keräsen esitystä kannatti Mikko Koivulehto (vas.).
    Äänet: jaa 37, ei 5, tyhjä 1 (ei: Koivulehto Mikko (VAS), Hiltunen Juhani (VAS), Keränen Miikka (vihreät), Outila Tiina (VAS), Törmä Markus (PS), tyhjä: Nyman Pekka (vihreät)).
    Saamelaisosio päätettiin pitää Lappi-sopimuksen liitteenä.
  2. Vihreät esittivät, että poistetaan virke (s. 19): ”Tulevien vuosikymmenten aikana on mahdollista, että Natura-alueilta löydetään merkittäviä malmiesiintymiä tai syntyy tarvetta hyödyntää niitä muilla merkittävillä tavoilla. Lapissa tavoitteena on, että niitä voidaan ympäristöä säästäen ja korvaavia alueita osoittaen ottaa hyötykäyttöön. ”
    Äänet: jaa 42, ei 6 (Eira Birgitta (vihreät), Koivulehto Mikko (VAS), Nevalainen Aki (VAS), Nyman Pekka (vihr.), Keränen Miikka (vihr.), Outila Tiina (VAS)).
    Hyväksyttiin pohjaesitys, virkettä ei poistettu.
  3. Vihreät esittivät, että muutetaan sanamuotoa (s. 39 virke) ”Tavoitetila: Lappi on hiilineutraali maakunta vuoteen 2035 mennessä ja tavoittelee luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämistä alueellaan.” Muutetaan muotoon: ”Tavoitetila: Lappi on hiilineutraali maakunta vuoteen 2035 mennessä ja sitoutuu pysäyttämään luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen alueellaan.”
    Aänet: jaa 40, ei 7 (Eira Birgitta (vihreät), Koivulehto Mikko (VAS), Nyman Pekka (vihr.), Manninen Liisa (PS), Keränen Miikka (vihr.), Outila Tiina (VAS), Törmä Markus (PS).
    Hyväksyttiin pohjaesitys ja pidettiin sanamuotona ”tavoittelee”.

Pelastuslaitoksen aiempien vuosien ylijäämä osoitetaan vuoden 2022 kalustoinvestointeihin

Lapin liiton valtuusto hyväksyi Lapin pelastuslaitoksen talousarvion vuodelle 2022 ja taloussuunnitelman vuosille 2023–2024. Talousarviovuosi 2022 on viimeinen, jonka Lapin pelastuslaitos toimii kuntarahoitteisesti Lapin liiton alaisuudessa. Vuoden 2023 alusta pelastustoimen tuottaa valtionrahoituksella Lapin hyvinvointialue.

Hyväksytyn talousarvion mukaisesti Lapin pelastuslaitoksen käyttötalouteen osoitetaan 1,5 M€ lisärahoitus ensi vuodelle ammattihenkilöstön varallaolon korvaamiseen harva-alueella ja muiden todettujen sekä akuuttien palvelutasopuutteiden korjaamiseen.

”Lisärahoituksella rahoitetaan 1.5.2021 voimaan tulleen uuden organisaation mukainen paloasemaryhmittäinen viranhaltijavalmius harva-alueella ja mahdollistetaan se, että pelastusviranomainen on kussakin Lapin paloasemaryhmässä kansalaisten tavoitettavissa 24/7. Samalla uudistus vahventaa operatiivisten tehtävien lähijohtamista sekä sopimuspalokuntien roolia ja merkitystä harva-alueen operatiivisen toiminnan toteuttamisessa”,
kertoo pelastusjohtaja Markus Aarto.

Lapin liiton valtuusto kantoi erityistä huolta viimeisten vuosien aikana kertyneen kaluston investointivajeen aiheuttamasta kaluston ikääntymisestä, joka paikoin vaarantaa jo pelastustoimen toimintavalmiutta. Valtuusto päätti, että pelastuslaitoksen aiempien vuosien kertynyt ylijäämä 419.977 € puretaan taseesta ja osoitetaan vuoden 2022 kalustoinvestointeihin investointivajeen kasvun pysäyttämiseksi.

Lisätietoja:

Esityslistan löydät Lapin liiton verkkopalvelusta.

Sara Seppänen
Lapin liiton valtuuston puheenjohtaja