Pohjois-Lapin maakuntakaava 2040 hyväksyttiin Lapin liiton hallituksessa

01.03.2021

Lapin liiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 1.3.2021 Pohjois-Lapin maakuntakaavan 2040 ja esitti, että Lapin liiton valtuusto hyväksyy kaavan kokouksessaan 17. toukokuuta 2021. Lapin liitolla on maakunnan liittona lakisääteinen velvoite laatia ja pitää ajan tasalla maakuntakaavoja. Kaavoituksen tärkein tehtävä on yhteen sovittaa erilaisia maankäyttöintressejä.

Lapin liiton hallitus kävi kokouksessaan läpi maakuntakaavan keskeisen sisällön ja keskusteli Pohjois-Lapin maakuntakaavan 2040 prosessista. Hallituksen jäsen Henri Ramberg (vas.) esitti kaavan palauttamista valmisteluun Jäämerenkäytävän, pääradan ohjeellisten/vaihtoehtoisten linjausten ja 400 kV voimajohdon yhteystarvemerkinnän osalta, mutta esitys raukesi kannattamattomana. Henri Ramberg jätti asiasta eriävän mielipiteen.

”Vaikka kaikissa muistutuksen kohteena olevissa asioissa ei kyetty löytämään kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja, on maakuntakaava ennen muuta mahdollistava kaava. Maakuntakaavalla ei toteuteta mitään hankkeita”, korostaa Lapin liiton hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi.

Pohjois-Lapin kaavaa suunniteltiin neljä vuotta

Edellinen Pohjois-Lapin maakuntakaava sai lainvoiman valtioneuvoston päätöksellä vuonna 2008. Uudessa kaavassa saamelaiskulttuuri ja poronhoito on otettu huomioon enemmän kuin aiemmissa kaavoissa. Uusina asioina kaavassa on muun muassa arvokkaat vesistöt –merkintä, jonka tavoitteena on turvata kalojen poikastuotannon geneettistä monimuotoisuutta ilmastonmuutokseen sopeutumisessa. Lisäksi kaavaan merkityt ekologiset yhteydet turvaavat luonnon monimuotoisuutta ja mahdollistavat eliölajien siirtymisen alueelta toiselle. Uusina asioina kaavassa ovat myös testaustoiminnan kehittämisvyöhykkeet ja –käytävät sekä Koillisväylän datakaapeli. Myös merkittävästi parannettavia maanteitä osoitetaan kaavassa laajasti.

Koko prosessin ajan eniten keskustelua on herättänyt pääradan ohjeellista/vaihtoehtoista linjausta koskeva maankäyttövaraus eli jäämeren rata.

”Pohjois-Lapin maakuntakaavan 2040 vaativa suunniteltutehtävä on saatu neljän vuoden jälkeen hyväksymismenettelyyn asti. Kaavaratkaisu on pysynyt mahdollistavana. Se tarkoittaa sitä, että varaudutaan vaihtoehtoisiin tulevaisuuskuviin ja annetaan tilaa alueen kehittämiselle muuttuvassa maailmassa”, kertoo suunnittelujohtaja Riitta Lönnström.

Pohjois-Lapin maakuntakaavan 2040 ohjausryhmän ja Lapin liiton hallituksen aktiivinen osallistuminen kaavoitusprosessiin on ollut tärkeää. Suunnittelujohtaja Lönnström korostaakin osallistavan työtavan merkitystä:

”Olemme olleet vuorovaikutuksessa alueen toimijoiden ja sidosryhmien kanssa enemmän kuin missään kaavassa aiemmin. Maankäytön yhteensovittamisen haasteet ovat olleet vaativia, kompromissejakin pystyttiin luomaan, mutta täysin ei voitu välttää ristiriitoja.”

Lisätietoa:

Pohjois-Lapin maakuntakaava 2040 -verkkosivu