Kuva: Lapin materiaalipankki | Markus Kiili

Matkailu

Lapin matkailu – yhteistyöllä kansainväliseen menestykseen

Lapin kunnille matkailu on tärkeä toimiala, sillä se ylläpitää ja kehittää palvelurakennetta ja saavutettavuutta monissa maaseutuvaltaisissa kunnissa. Matkailun tuomat suorat tulo- ja työllisyysvaikutukset, sekä muuhun liiketoimintaan heijastuvat välilliset vaikutukset ovat erittäin merkittäviä.

Matkailulla on Lapissa pitkät perinteet ja viime vuosina toimiala on kasvanut ja kehittynyt voimakkaasti. Uusia investointeja on tehty erityisesti elämykselliseen majoitukseen ja ohjelmapalveluihin. Arktinen luonto ja korkeatasoiset matkailutuotteet houkuttelevat matkailijoita kaikkialta maailmasta. Lappi onkin toiseksi kansainvälisin matkailualue Suomessa ja yli puolet rekisteröidyistä yöpymisistä on kansainvälisiä.

Aluekehittäjän roolissa Lapin liitto koordinoi verkostoyhteistyötä, toteuttaa edunvalvontaa ja vastaa Lapin matkailustrategian päivittämisestä.

Avainlukuja:

Lapin matkailutulo kerrannaisvaikutuksineen 1,5 mrd

Kansainvälisen matkailun osuus matkailutulosta 75 %

Matkailun suora työllistävä vaikutus 8 000 – 10 000 htv,
kerrannaisvaikutuksineen 15 000 htv

Lapin matkailua on kehitetty vuosikymmeniä pitkäjänteisellä verkostoyhteistyöllä, joka perustuu yhteiseen toimialastrategiaan.

Lapin matkailustrategia on neljän vuoden välein päivitettävä kehittämisasiakirja, joka linjaa matkailun kehittämisen tavoitteet ja toimenpiteet.

Matkailustrategian tavoitteisiin on sitouduttu vahvasti ja matkailu moninkertaistunut viime vuosikymmenien aikana. Nykyisen matkailustrategian tavoitteena on ”viisas kasvu”, jonka mukaan Lapin matkailu kasvaa kestävästi ja vastuullisesti.

Lapin matkailustrategia 2020–2023

Lapin matkailustrategia päivitettiin syksyllä 2021 johtuen koronapandeman aiheuttamista muutoksista. Päivitetty versio löytyy pdf-tiedostona lukuversiona (aukeamat) ja tulostusystävällisenä versiona alta.

Lukuversio matkailustrategista

Tulostettava versio matkailustrategiasta

Lapin matkailuekosysteemi

Lapin matkailun kasvaessa myös siihen liittyvien toimijoiden verkosto on kasvanut. Toimijoiden vahvaa yhteistyöverkostoa kutsutaankin nykyään nimellä Lapin matkailuekosysteemi. Verkostoomme kuuluu matkailuyritysten, alueorganisaatioiden ja kuntien lisäksi suuri joukko muita toimijoita, kuten viranomaisia, kehittämisorganisaatioita ja tutkimus- ja koulutuslaitoksia.

Maiju Jolma-Taylor

Interreg-asiantuntija

Tehtävänäni on myös Interreg-asiantuntijana valmistella ja esitellä Suomen kansallisen vastinrahoituspäätökset Interreg Aurora- , Europe- ja Northern Periphery and Arctic (NPA) -ohjelmiin.

Satu Luiro

Kehittämispäällikkö

Vastaan lakisääteisestä ohjelmatyöstä, kuten Lappi-sopimuksesta, sekä aluekehityksen seurannasta ja verkostoyhteistyöstä. Toimin matkailun toimialavastaavana. Lisäksi minulle kuuluvat myös kulttuurin ja luovien alojen, sekä urheilun ja liikunnan temaattiset kumppanuudet ja kehityksen seuranta.